Pressinbjudan: LKF bjuder in till spadtag inför byggstarten av nya kvarteret Ornitologen på Väster i Lund

LKF är glada att kunna bjuda in till ett alternativ spadtag för kvarteret Ornitologen. På Väster i Lund utvecklar LKF 129 nya lägenheter med hyresrätt i området Lövsångaren 5. Ornitologen är ett förtätningsprojekt där vi genom att riva en servicebyggnad samt ett parkeringshus utnyttjar marken mer hållbart och effektivt. Vi ersätter parkeringshuset med ett underjordiskt garage och det blir nya lokaler för en större livsmedelsbutik samt en kvarterskrog.

När: måndag 26 juni klockan 11.00 – ca 12.30

Var: byggarbetsplatsen för Ornitologen – Örnvägen 68, Lund.

Vid spadtaget medverkar:

• Tony Johansson (S), styrelsens ordförande LKF och Börje Hed (FNL) vice styrelseordförande för LKF tillsammans med Fredrik Millertson, vd på LKF
  • Sernekes regionchef Kristian Jansson
  • Fredrik Altin, byggprojektledare för Ornitologen
  • Samt Anneli Olkvist, byggprojektledare för Levla tillsammans med Lena Noreng, hållbarhetschef LKF

Vi bjuder på lunch och kaffe

Om Ornitologen

Teglet från parkeringshuset och servicebyggnaden kommer att återbrukas i vårt utvecklingsprojekt Levla. Det övriga rivningsmaterialet har sorterats på plats och skickas för återvinning.

I det nya kvarteret bygger vi in funktioner som ska underlätta för våra hyresgäster att leva mer klimatsmart, det kommer finas en el-bilspool, lådcykelpool och förberett för källsortering i lägenheternas kök med mera. Vi bygger även funktioner för att ta tillvara den överskottsvärme som bildas i livsmedelsbutikens kylanläggningar, regnvatten samlas för att användas vid bevattning av innergården och på taken ger solcellerna el till fastigheten. Innergården ger en mer varierad växtlighet till området med mindre träd och buskar – vilket gynnar den biologiska mångfalden.

Läs mer om Ornitologen på lkf.se/ornitologen

Välkomna!