Tony Johansson, LKFs styrelseordförande, lämnar över en av stenarna till Anneli Olkvist, byggprojektledare LKF, som kommer att återbruka teglet i det kommande projetet Levla i Norra Fäladen. Foto: Johan Alsén, LKF.

Sista tegelstenen nedtagen – nu bygger vi Ornitologen

I måndags hade LKF ett alternativt spadtag för Ornitologen. I stället för det vanliga spadtaget plockades de sista tegelstenarna från det rivna parkeringshuset. Teglet från de två byggnaderna som rivits kommer att återbrukas, dels på Ornitologen, dels för det kommande projektet Levla på Häradsvägen i Norra Fäladen.

Måndagen 26 juni bjöd LKF in till ett annorlunda spadtag. Vi är i slutet av rivningen av bland annat det parkeringshus som ska ge plats för de nya byggnaderna och det var dags att plocka de sista tegelstenarna. Teglet kommer att återbrukas, dels på Ornitologen, dels på LKFs utvecklingsprojekt Levla i Norra Fäladen i Lund.

Med på spadtaget var bland andra Tony Johansson, ordförande för LKFs styrelse, Börje Hed, vice ordförande i LKFs styrelse och Fredrik Millertson, vd på LKF. De berättade om LKFs bidrag till Lunds utveckling och LKFs arbete med hållbarhet som också bidrar till Lunds.

Kristian Jonsson, regionchef på Serneke som är LKFs totalentreprenör för Ornitologen och Fredrik Altin, byggprojektledare på LKF berättade om projektet. Bland annat om hur tryggheten kan komma att öka i området när det skapas fler mötesplatser och ett levande stadsdelscentrum med den nya större livsmedelsbutiken och lokalen för kvarterskrog.

LKF bygger även in funktioner som gör det enklare för hyresgästerna att leva mer hållbart. Till exempel får köken kärl för källsortering, elbilspool och elcykelpool finns för att man inte ska behöva äga sin egna bil. Bra och säker cykelförvaring med plats och låneverktyg för att hyresgästen själv enkelt ska kunna serva sin egna cykel.

Innergårdarna kommer få mycket grönska där LKF planterar buskar, träd och blommor som kompletterar de större träden i området för att gynna den biologiska mångfalden.