Nu startar Facket i Sommarland

Nu inleder LO kampanjen facket i sommarland. Förutom att utöka bemanningen vid LOs hjälptelefon 020-56 00 56, så sprider LO information till sommarjobbande ungdomar runt om i landet. - När sommaren börjar så ökar också antalet samtal till vår hjälptelefon. Förra sommaren hade vi ungefär 6 000 kontakter via telefonsamtal och mejl. De flesta handlade om lönen, men det var också många frågor om arbetsmiljö och arbetstider, säger Markus Kristiansson som ansvarar för LOs kampanj. - För många ungdomar är sommarjobbet den första kontakten med arbetslivet. Det är inte lätt att veta vilka rättigheter man har som anställd och det är inte ovanligt att oseriösa arbetsgivare utnyttjar detta. Vår erfarenhet är att sådana problem är störst i små företag som saknar kollektivavtal, säger Markus Kristiansson. Kampanjen inleds i maj och pågår till den 18 augusti. Förutom uppsökande verksamhet kommer man att annonsera i tidningar och via radioreklam. Liksom förra året finns det möjlighet att komma i kontakt med LOs rådgivare via Internetsajten Lunarstorm. 1995 genomfördes den på försöksverksamhet och året därpå introducerades hjälptelefonen 020- 56 00 56 och den fick sin nuvarande form. För mer information kontakta Markus Kristiansson 070-320 27 36