Björn Åsander ny projektdirektör på Locum

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2018 08:50 CEST

Björn Åsander blir ny projektdirektör på Locum. Han tar över rollen efter Jan Thelander som själv valt att fortsätta som senior projektrådgivare, inom bolaget. Björn Åsander kommer närmast från tjänsten som biträdande projektdirektör på Locum.

Den 1 oktober 2018 tar Björn Åsander över stafettpinnen som Locums projektdirektör då Jan Thelander går över till rollen senior projektrådgivare. Björn har under flera år arbetat tätt tillsammans med Jan Thelander för att driva projektavdelningen framåt.

– Vi genomför just nu ett av våra största bygguppdrag någonsin då åtta sjukhus ska uppgraderas till en kostnad på över en miljard vardera. Det känns därför tryggt att Björn Åsander tar över rodret efter Jan Thelander. Han har god insyn i vår verksamhet och har vad som krävs för att driva vår projektavdelning vidare. Vi har nyligen påbörjat en spännande utvecklingsresa för att ännu tydligare sätta kunden i fokus och arbeta tillsammans som ”Ett Locum”. Där blir Björns helhetssyn och långsiktighet en stor tillgång. Jag är glad att få med Björn på resan, säger Anette Henriksson, vd på Locum.

Björn Åsander har lång erfarenhet från fastighetsbranschen. 2016 tillträdde han tjänsten som biträdande projektdirektör på Locum. Tidigare har han bland annat arbetat som projektchef på Skandia fastigheter, drivit egen verksamhet inom projektstyrning och verksamhetsutveckling samt arbetat som såväl projektledare som entreprenör.

– Jag är mycket glad över förtroendet och ser fram emot att tillsammans med Locum fortsätta expansionen av länets vårdfastigheter. Jag kan inte tänka mig en viktigare projektportfölj och en mer tekniskt utmanande förvaltning än det vi har på Locum. Det är en ynnest att få vara en del av detta. Att ta Locum vidare in i framtiden blir en viktig del av mitt uppdrag, säger Björn Åsander, ny projektdirektör på Locum.

Utöver de komplexa byggprojekt som just nu pågår har Locum den senaste tiden satsat stort på att utveckla den systematiska fastighetsförvaltningen. Anette Henriksson tillträdde som vd i början av året och med henne i spetsen gör Locum nu en utvecklingsresa som handlar om människors betydelse, samverkan och medansvar i en alltmer digital värld för att kunna möta kundens behov och attrahera talanger.

För ytterligare information, kontakta:
Christina Hallberg, HR- och kommunikationsdirektör
E-post: christina.hallberg-hoglund@sll.se

Locum AB förvaltar två miljoner kvadratmeter vårdfastigheter åt ägaren Stockholms läns landsting. Bland hyresgästerna dominerar sjukvården i Stockholms län. Locums vision är att vara en av Sveriges bästa fastighetsförvaltare 2020.