Ny rapport om försäljningen av miljömärkta varor

Ny rapport om försäljningen av miljömärkta varor

I initiativ Hållbar Livsmedelskedja jobbar Löfbergs och andra livsmedelsföretag tillsammans med Världsnaturfonden WWF för att göra matens väg från produktion till konsumtion mer hållbar. Idag presenter initiativet en ny rapport som visar att försäljningen av miljömärkta varor ökar, men inte lika snabbt som marknaden i sin helhet.

- När det gäller kaffe har både försäljningen och andelen hållbara produkter ökat. Det handlar bland annat om en positiv utveckling för Rainforest Alliance och Fairtrade vilket är glädjande, säger Eva Eriksson, kvalitets- och hållbarhetsdirektör på Löfbergs.

Ner för ekologiskt, upp för Rainforest Alliance och Fairtrade
Totalt sett har dock andelen certifierade produkter minskat – från 11,8 procent till 11,3 procent av försäljningsvärdet mellan 2017 och 2019. Störst förändring står de ekologiskt certifierade produkter för, här har andelen minskat från 6,7 procent till 6,4 procent. Rainforest Alliance är en av märkningarna som ökar i försäljningsvärde. Även Fairtrade har en positiv utveckling.

>> Läs mer om rapporten här.

Unik kartläggning
Den nya rapporten är utvecklad av analysföretaget Nielsen i samverkan med WWF och initiativet Hållbar Livsmedelskedjan, och är unik eftersom det är första gången som företag i den svenska livsmedelskedjan undersökt trenden för försäljningen av certifierade produkter.

- Syftet är att göra det enklare för livsmedelsföretag och handel att sätta mål och följa upp sitt utbud av mer hållbara produkter, en metod vi har goda erfarenheter av. 2011 satte vi 100 procent certifierat kaffe som mål, och idag är hela Löfbergs sortiment certifierat, säger Eva Eriksson.

Samarbete för en mer hållbar livsmedelsproduktion
Hållbar Livsmedelskedja är ett initiativ med fokus på att öka omställningstakten till en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion. Initiativet har 15 företagsmedlemmar och koordineras av WWF.

Medlemmarna i Hållbar Livsmedelskedja är Arla Foods Sverige, Axfood, Coop Sverige, Fazer, HKScan, ICA Sverige, Lantmännen, Löfbergs, Martin & Servera, Orkla Foods Sverige, Paulig, Polarbröd, Pågen, Tetra Pak och Unilever.

>> Läs mer om Hållbar Livsmedelskedja här.

Anders Thorén, pressansvarig, Löfbergs, tfn 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se