Fjärrsupport topp-prioritering för företag visar oberoende studi

Fjärråtkomst av enheter utgör en oumbärlig investering menar 91 procent av de IT-beslutsfattare som deltagit i undersökningen. Medarbetare och ledning blir nöjdare med sin IT-miljö och effektivitet inom distansarbete och IT generellt förbättras.

STOCKHOLM 15 oktober 2009- Trots att antalet distansarbetare inom många företag ökar förlitar sig fortfarande många på manuella processer för support till mobila medarbetare. Det innebär att supportpersonal skickas iväg till distansarbetaren eller så måste de ofta själva fysiskt byta ut enheter för att få dem reparerade. Det visar en ny studie, Support för Distansarbetare , genomförd av Forrester Consulting på uppdrag av LogMeIn. Men Forresterstudien visar samtidigt att en klar majoritet anser att fjärranslutning och verktyg för distanssupport utgör en viktig investering som skulle kunna stimulera produktivitet hos slutanvändaren och ge högre tillfredsställelse med IT och öka IT-effektiviteten.

Forrester spår att mobila medarbetare kommer att utgöra 73 % av den totala arbetskraften 2012 (Forrester rapporten "Enterprise Mobile User Forecast: Mobile ‘Wannabes' Are The Fastest-Growing Segment," Oktober 9, 2008.) Dessa arbetstagare har redan idag tillgång till företagsresurser på distans, alltifrån företagets e-post, kontakter och kalendrar till företagsapplikationer. Enligt Forrester stödjer hälften av nordamerikanska och europiska företag mer än ett mobilt operativsystem, medan 46% av företagen också supportar personliga mobiler och terminaler.

"Eftersom ökningen av mobila medarbetare och distansarbete förväntas fortsätta, finns det ett behov av att segmentera användare och förstå deras supportbehov, och också att implementera riktlinjer och processer för att supporta dessa användare och deras olika terminaler," säger Forrester i sin rapport. "Idag använder 60% av alla företag olika manuella processer för att ge support till den mobila arbetsstyrkan."

Studien fortsätter: "Mobilitet är här för att stanna och investeringar i vertyg som på ett bättre sätt ger support till mobila medarbetare och distansarbetare utgör en viktig tillgång för hela företaget." Faktum är, enligt Forresterundersökningen, att 91 % av företag som idag har manuella processer för support av distansarbete, anser att distansanslutning av en avlägsen medarbetares terminal eller enhet skulle utgöra en viktig IT-investering. Ökad tillfredsställelse med IT både bland medarbetare och ledning anges vara den främsta fördelen (78%), men ökad produktivitet bland distansarbetare (72%) och IT-effektivitet (67%) rankas också högt.

"Helpdesken är ofta IT-funktionens ansikte inom ett företag och den nya mobiliteten för med sig utmaningar för hur organisationer ska kunna ge effektiv support till distansarbetare och deras enheter. Forresterstudien speglar vad kunderna säger till oss-fjärrsupport ökar inte bara produktiviteten hos supportmedarbetarna, det kan märkbart öka IT-tillfredställelsen på alla nivåer inom företaget," säger Lee Weiner, chef för Rescue-produkter på LogMeIn. "Äldre supportverktyg är helt enkelt inte effektiva eftersom de inte kan nå enheter och smartphones utanför nätverket."

LogMeIn levererar en säker, nätbaserad support-lösning vid namn LogMeIn Rescue som gör att IT helpdesks kan komma åt avlägsna PC, Mac och smartphones utan att behöva förinstallera programvara eller installera LAN, WAN eller virtuella privata nätverk (VPN).

Rapporten Forrester Technology Adoption Profile kan laddas ner gratis på: http://AnytimeAnywhere.LogMeIn.com.

Om LogMeIn, Inc.

LogMeIn (NASDAQ: LOGM) gör det enkelt att ansluta och komma åt olika slags datorterminaler på distans -arbetsstationer, bärbara datorer, kassa-apparater, medicinsk utrustning, smartphones med mera -från vilken internetuppkopplad dator som helst inklusive en iPhoneTM eller en kontrollpanel i lastbilen Ford F-150. Över 25 miljoner registrerade användare har anslutit mer än 70 miljoner terminaler med LogMeIn för att underlätta företagsproduktivitet, personlig rörlighet och IT-support. LogMeIn är baserad i Woburn, Massachusetts, USA, med kontor i Australien, Ungern och Nederländerna. Mer information finns på www.LogMeIn.com.

LogMeIn Rescue är ett registrerat varumärke som ägs av LogMeIn, Inc. i USA och andra länder. iPhone är ett registrerat varumärke som ägs av Apple, Inc. i USA och andra länder runt om i världen.

För ytterligare information kontakta:

Helena Liden

JustPR