Niels Onat, Regional Director, Nordics & Baltics, Logpoint

Logpoint utser Niels Onat till regionchef för Norden och Baltikum

Erfaren cybersäkerhetschef får i uppdrag att leda Logpoints tillväxt i Norden och Baltikum. Niels Onat får uppdraget att hjälpa nordiska verksamheter att bli mer förberedda på cyberattacker med hjälp av Logpoints cybersäkerhetslösningar.

Danska cybersäkerhetsföretaget Logpoint har utsett Niels Onat till sin nya regionchef för Norden, vilket inkluderar Danmark, Sverige, Norge, Finland och Baltikum (Estland, Lettland och Litauen). Han kommer att ansvara för att driva tillväxten på Logpoints nordiska hemmamarknad och leda det växande teamet inom cybersäkerhet i regionen.

“Niels ansluter till Logpoint vid en viktig tidpunkt för cybersäkerheten. Kriget i Ukraina har visat hur viktigt det är att skydda våra samhällen mot det växande cyberhotet. Att integrera cybersäkerheten i våra affärsstrategier genom AI och automation måste vara högsta prioritet för att hantera det växande antalet IT-attacker”, säger Andrew Lintell, Europachef för Logpoint.

Niels Onat har en lång meritlista som chef i cybersäkerhetsbranschen. Han ledde cybersäkerhetsleverantören Ezenta under nästan tio års tresiffrig tillväxt, och han integrerade sedan företaget i Nixu, ett cybersäkerhetsföretag som verkar över hela Norden. Därefter har han hjälpt konsultföretaget och Logpoint-partnern Devoteam att etablera en division inom Cyber Trust.

“Jag är mycket glad över att börja arbeta för den enda betydande europeiska programvaruleverantören inom cybersäkerhet. Företaget tillhandahåller SIEM- och SOAR-lösningar som värderas högt av många runt om i de nordiska länderna. Vi har en mycket stark kundbas här, och samtidigt är tillväxtpotentialen betydande. Jag ser fram emot att arbeta med mina nya kollegor på Logpoint, partners och kunder för att förbättra den digitala beredskapen i våra länder” säger Niels Onat.

“En av de största utmaningarna för företag som digitaliserar sin verksamhet är bristen på kunnig personal inom cybersäkerhet. En viktig del av lösningen kan vara att använda Managed Security Service Providers. Deras kombination av expertis och stordriftsfördelar gör att de kan leverera effektiva lösningar för cybersäkerheten. För mig kommer det vara prioriterat att expandera Logpoints partnerskap i det här viktiga segmentet”, säger Niels Onat.

Niels Onat blir ny regionchef från och med den 1 juli 2022 och ersätter Martin Fribrock, som framgångsrikt lett Logpoints nordiska team under de senaste två åren. Fribrock har beslutat att lämna Logpoint för nya möjligheter.

Logpoints SIEM-plattform kombinerar SIEM, SOAR, UEBA och säkerhet för affärskritiska applikationer. Logpoint är den enda SIEM-leverantören som sömlöst integrerar avancerad säkerhetsanalys, automatiserad undersökning och svar på intrång, baserad på en enhetlig databas av hög kvalitet. Detta minskar time-to-value och gör cybersäkerheten mer effektiv.