​En obemannad trädgårdsbutik per gata

​En obemannad trädgårdsbutik per gata

Weibulls med vänner förser villaområdet Svärtinge Skogsbacke med världens minsta butikshubbar.

När solen väcker odlingslusten har konsumenten inte lust att vänta på en beställning med planteringsjord, menar Econova, bolaget bakom Weibulls med vänner:
– Från och med den 9 maj kan den som bor i Svärtinge Skogsbacke gå ut till sin kvarters-pall och hämta det som önskas exakt när det önskas, säger Jonas Wallin som är försäljningschef på Econova.

För några veckor sedan visade Weibulls med vänner och Fastighets AB L E Lundberg att det är möjligt att köpa och sälja planteringsjord obemannat vart som helst, till exempel från en fristående pall i parkeringshuset Lyckan i Norrköping. Nu, den 9 maj, är det dags för steg två i testprojektet.

Tillsammans med A-invest och Svärtinge Skogsbacke som står bakom det nya bostadsområdet, ställer de ut ett antal fristående pallar med planteringsjord, dressjord, naturgödsel och täckbark i nämnda område. Den som vill köpa något av detta behöver bara scanna av QR-koden för produkten och sedan följa instruktionerna för betalning.

- Vi ser till att produkterna finns på plats och fylls på i takt med att det tar slut, säger Jonas Wallinoch berättar att detta är ett sätt att föregå slutkonsumenten och blir mycket tillgängligare.

- I grunden gifter vi samman e-handeln med fysisk handel på ett sätt som skapar total platsoberoende. Pallen blir både en pop-up-butik, ett lager och en utlämningsplats.

Med den smarta pallen, som konceptet kallas, är det möjligt att koppla upp en pall var som helst och med i stort sett vilken produkt som helst, förklarar Fredrik Svedberg. Svedberg är VD för logistik- och mjukvaruföretaget LogTrade Technology AB och står tillsammans med Ericsson bakom konceptetoch den digitala infrastruktur som snart gör affären skalbar.

- I det här fallet används lastpallar, men det kan vara vilken slags yta eller plats som helst, säger Fredrik Svedberg.

Jonas Wallin håller med och understryker att detta öppnar upp för säsongs-anpassad tillgänglighetoch intressanta samarbeten mellan olika varumärken.

- Så här på våren erbjuder vi ett slags produkter, men tillsammans med våra vänner kan vi erbjudafler produktkategorier när det passar, säger Jonas Wallin och förklarar att en stor del av dessainitiala testförsäljningar handlar om att förstå hur människor tar till sig tekniken och konceptet

- Det vi gör tillsammans med LogTrade och framsynta aktörer som A. Invest och Fastighets AB L E Lundberg är att förändra invanda köpmönster så att människor kan få vad de behöver när debehöver det. Och hittills har resultaten varit mycket positiva, avslutar Jonas Wallin.