Foto: Gunnebo Slott och Trädgårdar

Tips på mässor och evenemang sensommar & höst

Till dig som är producent och medlem i LPiV har vi här samlat några mässor och evenemang som kan vara av intresse för dig. För enkelhetens skull har vi valt att lägga allt i samma mail. För anmälan och information, klicka på respektive länk alt hör av dig till nedanstående kontaktpersoner.

GLUPSK på Dalsland 26-27/8
"Välkommen att vara en del av en mat – och kulturfest som är något utöver det vanliga. GLUPSK på Dalsland står för det lokala, det unika, kärleken till maten, kulturen och den gemenskap det symboliserar. Vi fortsätter att lägga extra energi på ökad hållbarhet och miljömedvetenhet.

GLUPSK på Dalsland har ett fullspäckat program med föreläsningar, workshops, utställningar och kultur. I centrum står vår marknad där lokala matproducenter, matförädlare, konsthantverkare, konstnärer och föreningar visar upp sig och säljer sina varor. Var med vettja!"

För mer information klicka här!

Gunnebo Mat och Hantverk 9-10/9
Helgen 9-10 september blir det hantverk i fokus på Gunnebo Slott och Trädgårdar i Mölndal utanför Göteborg. Gunnebo Mat och Hantverk heter vårt evenemang vars syfte är att med nyfikenhet, glädje och inspiration sprida kunskap om byggnadsvård, hantverk, slöjd, hållbar mat och mycket mer. Vi bjuder i år på ett gediget program med hantverksscen, prova-på, mängder av utställare och föredrag liksom lieslåtter, slottsvisningar, workshoppar och fin mat och dryck. Kika gärna in på sidan för mer info: :: GUNNEBO SLOTT OCH TRÄDGÅRDAR ::

Aspenäs Jubileumsfirande 23/9

Tid: kl. 11-16
Plats: Aspenäs Herrgård (utomhus) Adress: Seatons allé, 443 91, Lerum

"Aspenäs Herrgård, en herrgård med hotell och konferens som ligger i Lerum, fyller 200 år! Detta ska vi givetvis fira med ett stort event som kommer ta över hela herrgården. I eventet kommer vi att ha en blandning av aktiviteter och marknad med olika foodtrucks och stånd där ni får göra reklam och sälja era produkter hos oss!

Vi vill gärna att ni ska vara en del av detta! Är detta något ni producenter skulle vara intresserade av?”

Meddela gärna mig på mejl: jara.raad@aspenasherrgard.com senast den 23e augusti ifall ni önskar delta.

Farmers Dinner Radisson
Blue 27/9
Tid: kl. 15.00-22.00
Plats: Radisson Blu Scandinavia, Göteborg

"Farmers Dinner, ett nytt koncept hos oss på Radisson Blu Scandinavia. Vi vill skapa ett forum där småskaliga lantbrukare kan möta göteborgaren, restaurang, stad och likasinnade för att hjälpas åt i att främja vår region och gemensamt utveckla hållbara förutsättningar.
Mitt namn är Marcus Fellin, och jobbar som Creative Chef på Noot Nordik Kitchen & Bar, en casual dining-restaurang med fokus på det nordiska och hållbarhet. Jag vill tillsammans med er skapa nätverk för en effektiv och naturlig symbios mellan stad och närproducerat lantbruk. Vid middagen under Farmers Dinner kommer era fantastiska råvaror ligga i fokus och lyfts fram med hjälp från oss i köket på Noot. Lite som ett knytkalas! Vi tar då gärna emot de råvaror ni vill visa upp en vecka innan startdatum så vi kan skapa en specialkomponerad meny där ni är inbjudna som hedersgäster.
Vi ser fram emot att träffa er!"

Finns intresse att deltaga? Maila: marcus.fellin@radissonblu.com

3-dagars studieresa med tema "Besöksnäring och livsmedelsförädling" 3-5/10

Denna inbjudan kommer från Länsstyrelsen och studieresan vänder sig till dig som har/vill utveckla en småskalig verksamhet inom landsbygdsturism eller olika typer av gårdsförädling av livsmedel.
Aktiviteten vänder sig också till dig som planerar att starta en verksamhet inom detta. Studieresan finansieras delvis med medel från landsbygdsprogrammet.
Sista anmälningsdag är den 4 september och vi har 17 platser kvar.

Resan ska gå till Örebro och Västmanlands län. Nu är programmet klart och man kan anmäla sig till studieresan via denna länk, Tre dagars studieresa med tema besöksnäring och livsmedelsförädling. | Länsstyrelsen Västra Götaland (lansstyrelsen.se)

Avslutningsvis vill vi påminna om att i ditt årliga medlemskap har 20 fria rådgivningstimmar hos oss. Vi finns här med en bred kompetens. Välkommen att höra av dig till oss: www.lpiv.se

Vi önskar dig en fortsatt fin sommar!