Foto: Katja Palmdahl

Nyhetsbrev augusti 2022

Vi är fortfarande mitt uppe i semesterperioden och många av er håller nog som bäst på att planera inför hösten. Vill påminna om att det fortfarande finns möjlighet att anmäla sig till de evenemang där vi är medarrangörer: Terra Madre i Stockholm, Ica mässan samt Smaka på Åhaga som bägge hålls i Borås. I detta lite förkortade nyhetsbrev hittar ni all information ni behöver för att anmäla er.

Ha en fortsatt fin sensommar så ser vi fram emot att träffa er när hösten kickar igång. Har ni frågor eller behöver rådgivning så tveka inte att höra av er.

Inbjudan till våra medlemmar:

Terra Madre Nordic 1-3 september i Stockholm

Samma helg som NAFA, Nordic Artisan Food Awards, (NM i Mathantverk) arrangeras Terra Madre Nordic -- en nordisk mathantverksmarknad. Detta är ett event som är ett samarbete mella Slow Food Nordic och Eldrimner.

Slow Food är en global gräsrotsorganisation som engagerar miljoner av människor i över 160 länder och som jobbar för att säkerställa tillgång till god, ren och rättvis mat för alla. Förutom mathantverksmarknaden arrangeras workshops, smakverkstäder samt samtal och debatter om framtidens matsystem.

Lokalproducerat i Väst hyr ett stort tält, där ni som medlem erbjuds en plats. Tillsammans med Sveriges Gårdmejerister och Matvärlden bygger vi 3 sammanhängande tipitält. Kostnaden för deltagande subventioneras av Lokalproducerat i Väst och är 1000 kronor. Vi ordnar med bord för er utställare, 140*60 cm och ser till att det finns el och belysning i tältet. Om ni har kylvaror så finns det möjlighet att låna små bänkkylar av oss. Vi kan även erbjuda plats i en stor kylbil från och med fredag morgon. Marknaden är öppen klockan 12-20 på fredag den 2 september med möjlighet att komma in och ställa upp sina varor från klockan 10.00 och på lördag den 3 klockan 10.00 – 16.00. Ni är som utställare själva ansvariga för transport av produkter samt att bemanna er försäljningsplats under marknadens öppettider. Marknaden är bevakad nattetid. Vi kan bara erbjuda ett begränsat antal platser och det är först till kvarn som gäller.

Anmälan skickar ni direkt till cecilia@lpiv.se. Har ni frågor under semesterveckorna så finns Marcus på plats. Ni når honom på marcus@l-piv.se

Laga mat under bar himmel 22 september

Har ditt landsbygdsföretag tankar på att laga mat under bar himmel och ta betalt för den?

Länsstyrelsen erbjuder nu en aktivitet i utomhusmatlagning för dig inom besöksnäringen.
Välkommen till en inspirerande dag med fokus på utomhusmatlagning! Tillsammans förbereder vi och lagar tre olika rätter över öppen eld. Kursledare är Peter och Yvonne på Pevon Ecoturism AB, som har mångårig erfarenhet av utomhusmatlagning. De berättar om sitt företag och hur de jobbar med utomhusmatlagning. Vi pratar också om olika typer av rätter som passar att laga över öppen eld samt olika metoder, redskap och hygien. Syftet med aktiviteten är att inspirera och höja kunskapen för dig som företagare inom småskalig landsbygdsturism och har planer på att starta eller utveckla verksamheten med utomhusmatlagning.

VAR: Vättlefjälls Naturreservat, Björsjöås Gård 10, Olofstorp i Göteborgs kommun

KOSTNAD: 400 kr exkl moms (faktureras i efterhand)

SISTA ANMÄLNINGSDAG: 18 sep 2022

För mer information och anmälan - Klicka här!

(foto: Jonas Ingman)

Gör din egen HACCP – tre dagars kurs för livsmedelsföretagare på landsbygden

Denna kurs ger dig grundläggande kunskaper i HACCP. Kursen är uppdelad på tre dagar där teori och praktiska övningar varvas. Under kursen kommer du lära dig mer om vilka risker som kan förekomma och hur du förebygger dem, men även hjälp med att analysera din egen tillverkning/beredning.

HACCP är en engelsk förkortning av Hazard Analysis Critical Control Point och översätts som faroranalys och kritiska kontrollpunkter. Det är en standardiserad arbetsmetod som beskriver hur man systematiskt kartlägger, bedömer och kontrollerar faror i livsmedelsproduktionen med syfte att livsmedlen ska vara säkra för konsumenten. Ta chansen att arbeta fram ditt företags egen HACCP!

Innehåll:

• Bakgrunden till HACCP, dess historia
  • HACCP-systemets 7 principer
  • Grundförutsättningar såsom rutiner, lokaler, flöden och mikrobiologi
  • Produktbeskrivningar, flödesschema
  • Faroanalys
  • Kritiska kontrollpunkter (CCP)
  • Eget arbete, hur ser ditt produktflöde ut, vilka faror kan förekomma och hur kan du förebygga dem?

Målgrupp: Kursen vänder sig i första hand till dig som driver, är anställd eller tänker starta en livsmedelsverksamhet på landsbygden.

Datum: 14 september, 28 september samt 12 oktober 2022

VAR: Vara Folkhögskola, Vara

KOSTNAD: 1200 kr exkl moms (inkl fika, lunch och kursmaterial)

SISTA ANMÄLNINGSDAG: 1 september 2022

Anmälan: Klicka här!

ICA Växa Mässa

LOKALPRODUCERAT I VÄST välkomnar dig genom projektet ”LokalSam/Bygdens Delikatesser” i tätt samarbete med ICA Sverige till mässan där du som producent får chans att möta ICA-butiker från hela regionen. Ett flertal butiker kommer att besöka mässan för att få möjlighet att möta er. Vi hoppas på en dag där ni får möjlighet att träffa både nya och befintliga kunder. Har ni viljan och kapaciteten att sälja till dagligvaruhandeln är detta ett ypperligt tillfälle.

Onsdag 14 september 2022
Plats: Åhaga, Borås

Mässan är öppen kl. 10.00 – 16.00
OBS. Byggnation av monter startar 07.30. Utställare ska vara på plats och klara senast 9.15.
Informationsmöte 9.30. Mässan öppnar kl. 10.00. Viktigt att komma i tid före start och lämna efter avslut.

Pris: Att närvara på mässan är GRATIS, ICA finansierar detta. Däremot utgår en avgift om man som företag uteblir upp trots anmälan: 500 kr/företag.

Vi har förlängt möjligheten att anmäla sig - men först till kvarn gäller. Har ni frågor kontakta: mattias@lpiv.se.

Smaka på Åhaga 16-17 september

Snart är det dags för en efterlängtad mässa att återigen öppna för producenter och besökare: Smaka på Åhaga. Som producent har du möjlighet till att visa upp dig och dina produkter och möta människor som vill utforska det lokala utbudet och berika alla sina sinnen för en härlig smak & dryckesupplevelse. Här har du som utställare chansen att träffa ca 4 000 intresserade och köpstarka besökare. Likt tidigare år samarbetar Lokalproducerat i Väst med Sjuhäradsmat för att erbjuda dig som producent ett alldeles unikt mässtillfälle: Vi står för montern, du står för produkterna!

NÄR
Fredag 16 september 13.00--20.00
Lördag 17 september 11.00--19.00

VAR
Åhaga, Lillåsvägen 4, Borås.

KOSTNAD
800 kr. (Inkluderar båda mässdagarna, färdig plats i monter, kylplats vid behov. Vid uteblivelse debiteras hela anmälningsavgiften).

HUR
Du kommer till en färdig monter som står redo för dig och dina produkter.
OBS! Var och en sköter sin egen kassa. Lokalproducerat i Väst och Sjuhäradsmat står alltså inte för något kassasystem.

Omvärldsbevakning:

Politikerna överens: Alla vill se en uppdaterad livsmedelsstrategi

Två månader kvar till valet, då är partierna överens om en sak: Den fem år gamla livsmedelsstrategin behöver uppdateras. Det var ett tydligt besked som samtliga politiker gav på LRFs och Livsmedelsföretagens seminarium om framtidens livsmedelsförsörjning.

Att politikerna visar sådan enighet kring behovet av en uppdaterad nationell livsmedelsstrategi är ett bevis på hur viktig en robust och flexibel livsmedelsproduktion har blivit efter coronapandemin och Rysslands invasion av Ukraina. Samtidigt som JAS-planen har flugit över Visby så har diskussionerna på många av seminarierna präglats av frågor kring beredskap och försörjningsförmåga. Ett av dessa var Livsmedelsföretagens och LRF:s seminarium ”Så skapar vi en konkurrens- och motståndskraftig svensk livsmedelsproduktion” den 5 juli.

För artikeln i sin helhet: Klicka här
Inbjudan:

Workshop företagsutveckling och personligt ledarskap

Att vara egenföretagare är ofta att leva i en stressig vardag med många olika arbetsuppgifter. Under den här dagen kommer du att få verktyg att hantera din vardag, sätta personliga och affärsmässiga mål som för dig framåt. Vi vänder oss till dig som har varit företagare i minst två år. Dagen består både av teori och praktiska övningar. Vi kommer att vara på vackra Ronnums Herrgård.

Plats & tid

Ronnums Herrgård, Vänersborg den 6:e oktober kl 10-16.

Deltagaravgift 500 kr exkl moms. Lunch, fika och kursmaterial ingår.

Max 20 deltagare.

Frågor, Yvonne Norlén 010-224 56 16 yvonne.norlen@lansstyrelsen.se