Foto: Pixabay

Nyhetsbrev April 2024

Vilken mässa det blev! Stort tack till alla producenter som medverkade på "Vin och Deli" i Göteborg 22-23 mars. Underbar samverkan och fantastisk stämning. Nu jobbar vi vidare med att planera grupprådgivningar inom många olika ämnen som kommer äga rum på vårt nya kontor i Vara. Vi kommer inom kort skicka ut inbjudan till er producenter i vårt nätverk för medverkan på FFCR Göteborg, en branschmässa som vänder sig till hotell, restaurang, café och catering. Vi ser fram emot att anordna ytterligare en mässa, där den lokala maten står i fokus. Vi hoppas att deltagande från er producenter blir stort och känns attraktivt.

Med önskan om en fortsatt fin vår,

Inbjudan till dig producent:

Nuntorpsdagarna 18-19 maj

Välkommen att anmäla dig som utställare till Nuntorpsdagarna 2024 den 18-19 maj! En landsbygdsmässa med lång tradition, som hålls på Nuntorp gård, i Brålanda.

Arrangemanget har blivit en populär folkfest, fullspäckad med aktiviteter för såväl stora som små. Mat- och hantverksmarknad, teaterföreställning för barn, maskinutställningar, djuruppvisningar och mycket mer! Dessutom har Nuntorpsgymnasiet öppet hus!

Nuntorpsdagarna är en del av Vänersborgs hållbarhetsvecka. Läs mer och anmäl dig som utställare på gronaklustret.se eller via länken här: Anmälan

Sista anmälningsdag 1 maj.

Ett samarrangemang mellan Gröna Klustret, Vänersborgs kommun, Nuntorp Gård och Nuntorpsgymnasiet.

Tips från Turistrådet!

Hållbarhetsklivet Värdskap - Digital utbildning

Turistrådet i samarbete med de lokala turistorganisationerna erbjuder en digital värdskapsutbildning. En utbildning som vänder sig till företag i besöksbranschen och som i dessa tider inför sommarsäsongen kan vara bra för ny personal att gå, läs mer och anmäl er här: Hållbarhetsklivet Värdskap - en digital värdskapsutbildning (vastsverige.com)

(Foto: Roger Borgelid)

Inbjudan från Länsstyrelsen

Kortkurs "Säker Livsmedelshantering och god livsmedelshygien"

I slutet av april och i slutet av maj erbjuder vi kortkursen som är riktad för säsongspersonal.

• Skara 24 april, kl 17:00-20:00, sista anmälan 18 april

Säker livsmedelshantering och god livsmedelshygien – kurs för säsongspersonal - Skara | Länsstyrelsen Västra Götaland (lansstyrelsen.se)

• Borås 23 maj, kl 15:00-16:00, sista anmälan 16 maj

Säker livsmedelshantering och god livsmedelshygien – kurs för säsongspersonal - Borås | Länsstyrelsen Västra Götaland (lansstyrelsen.se)

Hallå där - AD70!

AD70 Choklad ny medlem med tankar från Vin- och Deli i Göteborg

Berätta om ert företag
AD70 Choklad, en del av Asklund Design AB, grundades 2021 av Sofia och Joakim Asklund. Med Joakims ingenjörskompetens inom chokladens alla steg och Sofias expertis inom design och marknadsföring, kombinerar vi unika smakkombinationer med en estetiskt tilltalande presentation. Vår verksamhet sträcker sig från handgjorda chokladpraliner till webbdesign och marknadsföring för småföretag, alla under samma tak.

Vilken är er passion?
Vår passion är kvalitet och färskhet i allt vi gör. Vi strävar efter att varje pralin inte bara är en fröjd för smaklökarna utan även för ögat, vilket skapar en helhetsupplevelse av pirrande välbehag. Vi arbetar endast med choklad av högsta kvalitet från hållbara odlingar, som Felchlin från Schweiz, och kombinerar detta med lokalproducerade råvaror för att skapa våra unika smaker.

Hur jobbar ni med era råvaror?
Kakaobönorna odlas ju endast runt ekvatorn. Men det finns många lokalt närproducerade ingredienser såsom äpplen, havtorn och hallon. Vi väljer med omsorg för att garantera färskhet och kvalitet. Vi samarbetar också nära med lokala företag för att integrera deras produkter i våra kreationer, vilket ger mervärde för både oss och våra samarbetspartners.

Ni deltog i Vin och Deli Göteborg – ge oss en summering och reflektion
Vin- och delimässan var en fantastisk plattform för oss att presentera våra praliner. Arrangemanget var utmärkt och besökarnas intresse och feedback överträffade alla våra förväntningar. Att dela erfarenheter och idéer med andra utställare under LPiVs regi var inspirerande och värdefullt.

Kan ni tänka er att delta igen?
    Vi ser mycket fram emot möjligheten att delta i nästa års mässa. Med de insikter och erfarenheter vi fick i år planerar vi redan att justera och utöka vårt sortiment för att ytterligare förbättra vår närvaro och vårt erbjudande.

Tack Sofia & Joakim :)

Information från SLU:

Biogas en viktig pusselbit i ett hållbart livsmedelssystem

Biogas kan spela en stor och viktig roll i ett hållbart och fossilfritt livsmedelssystem, genom att öka tillgången på fossilfri energi, drivmedel och biogödsel. Sverige har stor potential att öka den inhemska produktionen av biogas utan att konkurrera med matproduktionen. En ny policy brief från SLU Future Food vill lyfta biogasens roll i ett hållbart livsmedelssystem.

Till artikeln

(Foto: SLU)

Omvärldsbevakning Livsmedelsverket:

Flera viktiga steg på vägen mot en stark livsmedelsberedskap

Företag inom livsmedelssektorn är aktiva, medvetna och på rätt spår. Och mycket har gjorts för att stärka beredskapen inför kriser och krig. Men för att företagen ska kunna hantera allvarliga störningar under höjd beredskap, som långvariga strömavbrott, IT-störningar och brist på kritiska varor, krävs fortfarande betydande insatser och resurser.

Sverige på väg att missa matsvinnsmål

Matsvinnet minskar alldeles för långsamt och i nuvarande takt kommer Sverige inte att nå målet om ett halverat matsvinn i Agenda 2030, det visar Naturvårdsverkets nya rapport. Det är dock glädjande att hushållens matsvinn minskat de senaste åren.

Nästa nyhetsbrev publiceras i mitten av maj 2024