Nyhetsbrev juli 2022

Nyhetsbrev juli 2022

Äntligen är den stora turistsäsongen här, detta brukar medföra ökad försäljning av lokala livsmedel och vi hoppas att det även blir så i år. Något som är viktigt att ta med sig är de ökade prisnivåerna som drabbar samtliga livsmedelsproducenter. Bara under maj månad såg man en generell kostnadsökning hos producenter med 23 % enligt SCB:s producentprisindex. Man spår att denna prisökning kommer fortsätta under sommaren. Det är oerhört viktigt att se över sina kalkyler så utpriset stämmer överens med de snabbt ökade produktionskostnaderna. Kom gärna till oss på Lokalproducerat i Väst om ni har några frågor eller behöver rådgivning. Avslutningsvis vill vi på Lokalproducerat i Väst vill önska alla producenter samt våra samverkanspartners en riktigt härlig sommar!

Marcus Nyström, VD

Sommarhälsning från Lokal Meny

Sommaren är här och för många av er betyder det högsäsong. I dagsläget kan vi välkomna några nya deltagare från Dalsland, Trollhättan och Vänersborg och fler är på väg in.

Ragnerud kök
Nuntorp Bistro
Stenebygrytan
Hotell Dalia Bengtsfors

Vi har också haft en inledande kontakt med flera krogar i Dalsland och vi tycker det är så kul att intresset för Lokal Meny är så stort och att det finns en så stor vilja att medverka i projektet.

Vi är grymt imponerade av hur ni kämpar för era verksamheter, vi förstår att det finns många utmaningar med att bedriva verksamhet och att det är svårt att planera samt att personalbehovet är stort samtidigt som vi ser att vår region blir mer och mer intressant som besöksmål.

Glöm inte bort att vi kan stötta er med t ex menyplanering och val av råvaror. Vi finns självklart här och tipsar om lokala produkter i ert närområde. Passa även på att delta vid våra aktiviteter. Inspiration genererar energi och nytändning även i tuffa tider.

Vi i projektgruppen kommer att ha semester, vill ni nå oss under v 28 – v 33 maila eller ring Malin, malin@lpiv.se 072 402 56 06 eller Rikard, rikard@lpiv.se under v 34 är vi alla tillbaka från semestern.

Vi önskar er alla en riktigt bra sommar och vill att ni redan nu bokar in några datum inför hösten:

27 – 28 augusti – GLUPSK på Dalsland
Lokal Meny finns på plats under helgen. Några av våra nya deltagare tillagar en lokal meny till besökare i vår eget Lokal Meny kök. Vi intar även det GLUPSK:a köket. Med hjälp av kockar lagar vi smakprover på utställarnas produkter. Som deltagare i Lokal Meny är ni härligt välkomna till mässan, fribiljetter finns till max 3 pers./restaurang. Boka biljetter via länken: https://forms.gle/NPCDm5NNFdM2jg4x7

3 oktober – Minimässa, samarbete Lokal Meny och Smaka på Västsverige
Vi planerar att bjuda in producenter och er restauranger för att träffas och diskutera produkter och matlagning. Dessutom planerar vi att genomföra ”matnyttiga” föreläsningar under dagen. Kom och inspireras inför julens menyer, skapa nya och underhåll redan etablerade nätverk. Mer information kommer i augusti.

Oktober – Testarena
Vi kommer att anordna testarenor under oktober månad (datum meddelas efter semestern). Som tidigare lagar vi mat tillsammans och avslutar med en middag och gott snack.

Affärsutveckling för nya deltagare
Vi startar upp affärsutveckling för våra nya deltagare. Första mötet genomförs under hösten.

VD träffar
Under hösten bjuder vi in till träffar för er som är beslutsfattare, samtalar kring organisatoriska frågor och avslutar med middag. Mer information kommer.

En riktigt bra sommar med en massa god mat och många besökare önskar vi er.

Ta hand om er!

Rikard, Johanna, Daniela och Malin

Inbjudan: ICA Växa Mässa

LOKALPRODUCERAT I VÄST välkomnar dig genom projektet ”LokalSam/Bygdens Delikatesser” i tätt samarbete med ICA Sverige till mässan där du som producent får chans att möta ICA-butiker från hela regionen. Ett flertal butiker kommer att besöka mässan för att få möjlighet att möta er. Vi hoppas på en dag där ni får möjlighet att träffa både nya och befintliga kunder. Har ni viljan och kapaciteten att sälja till dagligvaruhandeln är detta ett ypperligt tillfälle.

Onsdag 14 september 2022
Plats: Åhaga, Borås

Mässan är öppen kl. 10.00 – 16.00
OBS. Byggnation av monter startar 07.30. Utställare ska vara på plats och klara senast 9.15.
Informationsmöte 9.30. Mässan öppnar kl. 10.00. Viktigt att komma i tid före start och lämna efter avslut.

Pris: Att närvara på mässan är GRATIS, ICA finansierar detta. Däremot utgår en avgift om man som företag uteblir upp trots anmälan: 500 kr/företag.

Vi önskar svar senast 10/7 men först till kvarn gäller. Har ni frågor kontakta: mattias@lpiv.se.

Anmälan via länk: Klicka här!

Smaka på Åhaga 16-17 september

Snart är det dags för en efterlängtad mässa att återigen öppna för producenter och besökare: Smaka på Åhaga. Som producent har du möjlighet till att visa upp dig och dina produkter och möta människor som vill utforska det lokala utbudet och berika alla sina sinnen för en härlig smak & dryckesupplevelse. Här har du som utställare chansen att träffa ca 4 000 intresserade och köpstarka besökare. Likt tidigare år samarbetar Lokalproducerat i Väst med Sjuhäradsmat för att erbjuda dig som producent ett alldeles unikt mässtillfälle: Vi står för montern, du står för produkterna!

NÄR
Fredag 16 september 13.00--20.00
Lördag 17 september 11.00--19.00

VAR
Åhaga, Lillåsvägen 4, Borås.

KOSTNAD
800 kr. (Inkluderar båda mässdagarna, färdig plats i monter, kylplats vid behov. Vid uteblivelse debiteras hela anmälningsavgiften).

HUR
Du kommer till en färdig monter som står redo för dig och dina produkter.
OBS! Var och en sköter sin egen kassa. Lokalproducerat i Väst och Sjuhäradsmat står alltså inte för något kassasystem.

Inom kort kommer du som är medlem få mer information via mailen där du även kan anmäla dig!

Tävla i Nordiska Mästerskapen i Mathantverk 1-3 september i Stockholm!

Nordic Artisan Food Awards, NAFA arrangeras av Eldrimner, som sedan 1996 årligen har ordnat produkttävlingen SM i Mathantverk. Tävlingen har som syfte att stötta och inspirera mathantverkare i sin produktutveckling samt att öka kännedomen om och efterfrågan på mathantverk. Sista anmälningsdag till tävlingen är 25 juli.

Anmäl er till tävlingen direkt till Eldrimner: Klicka här!

Till er producenter som planerar att tävla i NM i Mathantverk finns det möjlighet att skicka tävlingsbidragen med oss på Lokalproducerat i Väst. Anmäl intresse av transport av produkter till cecilia@lpiv.se.

OBS! Sista dag för anmälan är 25 juli. Bra att veta att det införts ett maxantal bidrag för varje klass och här är det först till kvarn som gäller. Notera att Lokalproducerat i Väst inte tar emot några anmälningar till tävlingen.

Terra Madre Nordic 1-3 september i Stockholm

Samma helg som NAFA, Nordic Artisan Food Awards, (NM i Mathantverk) arrangeras Terra Madre Nordic -- en nordisk mathantverksmarknad. Detta är ett event som är ett samarbete mella Slow Food Nordic och Eldrimner.

Slow Food är en global gräsrotsorganisation som engagerar miljoner av människor i över 160 länder och som jobbar för att säkerställa tillgång till god, ren och rättvis mat för alla. Förutom mathantverksmarknaden arrangeras workshops, smakverkstäder samt samtal och debatter om framtidens matsystem.

Lokalproducerat i Väst hyr ett stort tält, där ni som medlem erbjuds en plats. Tillsammans med Sveriges Gårdmejerister och Matvärlden bygger vi 3 sammanhängande tipitält. Kostnaden för deltagande subventioneras av Lokalproducerat i Väst och är 1000 kronor. Vi ordnar med bord för er utställare, 140*60 cm och ser till att det finns el och belysning i tältet. Om ni har kylvaror så finns det möjlighet att låna små bänkkylar av oss. Vi kan även erbjuda plats i en stor kylbil från och med fredag morgon. Marknaden är öppen klockan 12-20 på fredag den 2 september med möjlighet att komma in och ställa upp sina varor från klockan 10.00 och på lördag den 3 klockan 10.00 – 16.00. Ni är som utställare själva ansvariga för transport av produkter samt att bemanna er försäljningsplats under marknadens öppettider. Marknaden är bevakad nattetid. Vi kan bara erbjuda ett begränsat antal platser och det är först till kvarn som gäller. Svar senast 1 augusti.

Anmälan skickar ni direkt till cecilia@lpiv.se. Har ni frågor under semesterveckorna så finns Marcus på plats. Ni når honom på marcus@lpiv.se

Studiebesök på Närsidans Gård - med fokus på bete i skogsbygd och försäljning

Vi besöker Jesper Johansson på Närsidans gård som bedriver ekologisk mjölkproduktion i Bengtsfors kommun. Jesper fick miljöpris av Bengtsfors kommun då han håller stora marker öppna.

Möjligheter och utmaningar med bete i skogsbygd

Jesper berättar om sin verksamhet och hur han planerar betet så att det blir effektivt med exempelvis förflyttningar mm. Christer Ivarsson, betesrådgivare, informerar om skötsel av beten på olika typer av marker.
    Jesper berättar om gårdens olika försäljningskanaler och vi besöker gårdsbutiken som Jesper säljer till.

Vi bjuder på smörgås och kaffe.

Datum: 20/9 2022 kl 10-12
    Plats: Närsidans Gård, 66692 Bengtsfors
    Målgrupp: Vi vänder oss till dig som bedriver ekologisk produktion eller du som funderar på att lägga om.
    Deltagaravgift: Kostnadsfritt
    Max deltagarantal: 20

Anmälan - sista anmälningsdag 16/9

Anmäl dig här!

Här kommer lite information om Smaka på Västsverige och vad som är på gång framöver.

Bifogat har ni en kort beskrivning av Smaka på Västsverige och länk in till hemsidan för mer info,

Tillsammans med White Guide kommer Smaka på Västsverige lyftas lite extra på deras sida under sommaren och hösten. Både i nyhetsbrev och i en artikel på deras sida: https://whiteguide.com/se/sv

Till hösten planerar vi att tillsammans med Lokal Meny göra en nätverksträff på temat jul och julbord, det blir en inspirerande dag med föreläsningar och en mässa med lokala producenter. Boka in måndagen den 3 oktober i era kalendrar redan nu, inbjudan och program kommer längre fram.

Vi planerar för en ny Smaka på Västsverige-utbildning under våren 2023. Vet ni någon restaurang som skulle vara intresserad utav att ingå i nätverket så får ni gärna tipsa om dem och meddela oss.

Till sist vill vi önska er en riktigt härlig sommar!

Jill Axelsson Pabst, Turistrådet Västsverige
    Cecilia Faktus, Lokalproducerat i Väst

Kursinbjudan från Länsstyrelsen:

Gör din egen HACCP – tre dagars kurs för livsmedelsföretagare på landsbygden

Denna kurs ger dig grundläggande kunskaper i HACCP. Kursen är uppdelad på tre dagar där teori och praktiska övningar varvas. Under kursen kommer du lära dig mer om vilka risker som kan förekomma och hur du förebygger dem, men även hjälp med att analysera din egen tillverkning/beredning.

HACCP är en engelsk förkortning av Hazard Analysis Critical Control Point och översätts som faroranalys och kritiska kontrollpunkter. Det är en standardiserad arbetsmetod som beskriver hur man systematiskt kartlägger, bedömer och kontrollerar faror i livsmedelsproduktionen med syfte att livsmedlen ska vara säkra för konsumenten. Ta chansen att arbeta fram ditt företags egen HACCP!

När: 14 september, 28 september samt 12 oktober 2022
    Plats: Vara Folkhögskola, Vara
    Kostnad: 1200 kr exkl moms (inkl fika, lunch och kursmaterial)

Sista anmälningsdag: 1 sep 2022

Länk till anmälan och mer info: Klicka här!

(Foto: Johanna Eriksson)

Inbjudan till LPiV's medlemmar: Marin MatMarknad

Medverka på Marin MatMarknad under Västerhavsveckans invigning för yrkesverksamma och allmänheten i Fjällbacka. Visa och upptäck nya metoder för hur vi nyttjar våra marina resurser på ett hållbart sätt. Ett självklart tillfälle för alla att få dofta, smaka, känna och äta läckerheterna från havet.

Projektledare Carolina Lilljequist
    Epost: info@fjallbacka.org

För anmälningsblankett: Klicka här!

Omvärldsbevakning

Livsmedelsproducenternas kostnader ökade 23 % i maj – största ökningen sedan 1991

Statistikmyndigheten SCB rapporterar idag om de största kostnadsökningarna för svenska livsmedelsproducenter sedan man började mäta 1991. Statistiken bekräftar producenternas akuta behov av ökade leveranspriser och kortare ledtider från dagligvaruhandelns och Systembolagets sida.

För hela artikeln: Klicka här!

Källa: Livsmedelsföretagen

Länsstyrelsen informerar:

Utlysningar inom investeringsstöd

Nu är det möjligt att söka investeringsstöd och projektstöd inom Landsbygdsprogrammet för 2021–2022.

Nu öppnar utlysningarna för investeringsstöd och projektstöd inom Landsbygdsprogrammet 2021–2022. Stöden som utlysningarna gäller är:

• Investeringsstöd för investeringar som underlättar vildsvinsköttets väg till konsument (investeringsstöd för nya jobb på landsbygden)
    • Samarbetsprojekt ökad ekologisk produktion (samarbeten för nya jobb på landsbygden)
    • Samarbetsprojekt effektiv vildsvinshantering (samarbeten för nya jobb på landsbygden)

Ansökan är öppen under perioden 9 juni 2022 till 31 augusti 2022. Ansökningar som kommer in utanför utlysningsperioden kommer att avslås. Det är viktigt att du ansöker om stöd innan du påbörjar din investering/ditt projekt.

Läs mer om stöden och ansökan:

Investeringsstöd för nya jobb på landsbygden

Samarbeten för nya jobb på landsbygden

Möt månadens LPiV profil: Johanna Järnberg

Berätta om din bakgrund?

Jag är född och uppvuxen i Bengtsfors, men bor sedan några år tillbaka i Vänersborg. Har jobbat inom turism och besöksnäring tidigare, och även utbildat mig inom det - till Affärsutvecklare inom besöksnäring. Eftersom jag alltid varit intresserad av sociala medier och fotografering kände jag att jag också ville utbilda mig inom det, och få en djupare förståelse så när första utbildningen var klar pluggade jag vidare till Digital kommunikatör, och på den vägen är det…

Vilken är din roll inom LPiV?
    Jag är digital kommunikatör för Lokal Meny. Det betyder att jag har hand om sociala medier och hemsida - fotograferar och skriver texter, det mesta inom marknadsföring.

Vad är mest inspirerande med ditt jobb hos oss?
    Att få åka runt och träffa likasinnade människor. Att se restaurangerna, och även producenterna från ”andra sidan” - inifrån. Men också såklart att få arbeta med det lokala och närproducerade, och verkligen förstå och lyfta det, det är lyxigt!

Vad gör du helst på din fritid?
    Då umgås jag med min familj och vänner. Eller så befinner jag mig på en fotbollsarena någonstans i Sverige. Allra helst på Gamla Ullevi i Göteborg och supportar mitt IFK Göteborg.

Ditt mantra?
    Skulle egentligen kunna vara vilken av Håkan Hellströms texter som helst, men denna gillar jag just nu: Res dig efter varje smäll, du har en ängel på din axel - din tid kommer.

Johanna når du på e-mail johanna@lpiv.se

Information från Livsmedelsverket:

Sommarbuffé - så håller du maten fräsch

Tillfällena att fira brukar vara många i sommartider. Här är några bra tips för att hålla maten fräsch i sommartider.

Buffé är ett både spännande och bra alternativ när man har flera gäster och alla inte kommer samtidigt. Gästerna kan själva förse sig av det de gillar och tål. Njut av sommaren och maten!

Att tänka på vid förberedelserna

• Laga gärna mat i förväg och frys in.
    • Laga inte mat till andra när du är eller precis har varit sjuk.
    • Tvätta händerna innan du börjar laga mat, och också direkt efter att du hanterat rått kött och kyckling.
    • Använd alltid rena redskap, håll arbetsbänken ren och diska knivar och skärbrädor noga när du skurit kött och kyckling.
    • Sätt in tillagad mat i kylen så snart som möjligt.
    • Större mängder mat kan delas upp i mindre behållare så att de svalnar snabbare eller kylas i ett kallt vattenbad.

Mat som tål att stå framme

Det finns mycket mat som passar på en buffé. Bröd, grönsaker, hårdostar och salami är exempel på livsmedel som tål att stå framme, utan att tappa i smak eller bli dåliga. Fisk och skaldjur, majonnäsröror och skalade ägg är däremot betydligt känsligare och tappar snabbt i både smak och fräschör om de inte hålls kylda.

Vid servering

• Tvätta händerna innan du plockar fram och lägger upp maten.
    • Lägg inte upp all mat på en gång – fyll på med fräsch mat efterhand.
    • Skydda den upplagda maten från direkt solljus.
    • Med kylklampar under brickor eller uppläggningsfat håller sig maten kall och god.
    • Ibland finns kub- eller krossis i storpack att köpa i större matvarubutiker eller på restauranger. Den kan användas både till att kyla drycker och till effektfulla uppläggningar.
    • Skydda maten mot flugor, särskilt om maten står framme utomhus. Täck över maten med plastfolie eller använd särskilda flugnät.
    • Ta snabbt hand om och kyl ned eventuella rester.

Källa: Livsmedelsverket

Nästa nyhetsbrev kommer ut den 5 augusti 2022