Foto: Eldrimner

Nyhetsbrev september 2023

Nu är det inte långt kvar till SM i Mathantverk, Særimner och Mathantverksdagar på Åhaga, vilket vi vill belysa i detta nyhetsbrev. Allt ljus på den kommande händelsen!

Vi längtar till starten den 17 oktober. Vi hoppas att många högkvalitativa produkter från Västra Götaland är med och tävlar i årets SM i Mathantverk. Det vore trevligt att se ett medaljregn i vår region. Har ni frågor eller behöver hjälp kring produkterna så finns vi självklart här för råd. Vi hoppas också att många av er producenter vill delta på Mathantverkstorget och sälja era produkter till besökare. Glöm inte heller att anmäla er till Særimner som i år har ett riktigt spännande och bra utbud på föreläsningar.

I samband med Særimner ordnas en Nationell REKO-ring, för att skapa möjlighet att prova hela Sveriges mathantverk. Här har du möjlighet att både köpa andras produkter och sälja dina egna. Mer information hittar du längre ner i nyhetsbrevet.

Vi på Lokalproducerat i Väst ser fram mot att träffa många av er på Åhaga i oktober!

Välkommen till Særimner & SM i Mathantverk

Den 17-19 oktober 2023 anordnas Særimner som är Eldrimners idé- och kunskapsforum på Åhaga i Borås, Västra Götaland. Særimner sker parallellt med Öppna svenska mästerskapen i Mathantverk.

Idé- och kunskapsdagarna Særimner arrangeras vartannat år. Dagarna är fyllda av seminarier och aktiviteter av mathantverkare för mathantverkare.

SM i Mathantverk genomförs parallellt med Særimner. Juryn bedömer produkterna under en dag. Prisutdelning och bedömningsseminarier genomförs fysiskt på plats. Prisutdelningen kommer även att sändas digitalt för den som inte har möjlighet att delta på plats. Årets klasser, tävlingsregler och kriterier finns på eldrimner.com.

17 oktober
Jurybedömningar

18 oktober
Prisutdelning (sänds även digitalt)

19 oktober
Branschvisa återkopplingsträffar med juryns experter. Alla provade produkter dukas upp och du som tävlingsdeltagare kan ställa frågor om dina egna och andras produkter.

Inlämning av produkter kan göras på eftermiddag/kväll 16 oktober samt på morgonen 17 oktober. Produkter kan även skickas i förväg med bud, post eller speditionsföretag så de levereras direkt till Åhaga veckan innan arrangemanget.

Anmälan har öppnat och sista anmälningsdag är den 18 september.

Arrangör: Eldrimner - Nationellt resurscentrum för mathantverk

Mathantverksdagar på Åhaga 17-18 oktober – smaka, skapa, handla

Två dagar med fokus på svenskt mathantverk - möt och handla av producenter på plats!

Mathantverksdagar på Åhaga är ett event där lokala livsmedelsproducenter samlas kring mathantverk och småskalig livsmedelsproduktion.

Det bjuds på ett spännande scenprogram, nationell reko-ring, prova-på-aktiviteter, författarhörna och självklart ett Mathantverkstorg med allehanda produkter.

Mathantverkstorget kommer bjuda på allt från närproducerade ostar och lammprodukter till drycker och sötsaker. Alla med helt unika och spännande smakkombinationer. Som besökare kommer man möta tidigare medaljörer från SM i Mathantverk och har man tur får man provsmaka nytt och spännande produktutbud och naturligtvis, inhandla tidigare vinnarprodukter.

Producenterna som deltar är lokala och småskaliga där närhet till djur, natur och hantverksmässig produktion är prioritet.

Varmt välkommen!

SM i Mathantverk organiseras av Eldrimner, detta år i samarbete med Lokalproducerat i Väst, Sjuhäradsmat, Turistrådet Västsverige, Borås TME/Borås Convention Bureau samt Åhaga Event AB

PÅMINNELSE!! Inbjudan till dig producent:

Välkommen att ställa ut på Mathantverkstorget under SM i Mathantverk

Vi vill bjuda in dig att delta på vårt Mathantverkstorg på Åhaga 17–18 oktober. Det finns fortfarande några platser kvar men skynda dig!!

I samband med att SM i Mathantverk genomförs i Borås bjuder vi in till två dagar där det svenska mathantverket står i fokus.

På Mathantverksdagar bjuds besökare på spännande scenprogram, prova-på-aktiviteter, författarhörna och självklart ett Mathantverkstorg där du som producent har möjlighet att visa upp och sälja produkter under detta publika event.

När: 17–18 oktober

Var: Åhaga, Lillåvägen 4, 504 33 Borås

Tid: Tisdag 12:00–19:00
Onsdag 12:00–18:30

Läs mer och anmäl dig via länken: https://forms.gle/SdUAPLUcMTHwVfnR6

Vid frågor kontakta Marcus Nyström, tel: 0705 15 58 20, marcus@lpiv.se.

Særimner 2023

Idé- och kunskapsdagarna Saerimner arrangeras vartannat år. Dagarna är fyllda av seminarier och aktiviteter av mathantverkare för mathantverkare. Första dagen ägnar vi åt branschöverskridande seminarier som är tänkta för alla, för att dag två djupdyka i mer branschspecifika programpunkter.

Programmet är en blandning av seminarier och paneldiskussioner med experter och erfarna mathantverkare från alla branscher varvat med nätverkande och erfarenhetsutbyte med kollegor.

Anmäl dig här
Sista anmälningsdag 18 september.

Glöm inte att också anmäla dig till middagen!

Kontaktperson Særimner: Sofia Klasson sofiak@eldrimner.com och Arvid Lorentzon arvid@eldrimner.com

Nationell REKO-ring under Særimner – Chans att prova hela Sveriges mathantverksprodukter!

I samband med Særimner ordnas en unik rekoringsutlämning, för att skapa möjlighet att prova hela Sveriges mathantverk.

Här har du möjlighet att både köpa andras produkter och sälja dina egna. Här kan du passa på att köpa tidigare prisade produkter eller hoppas att du beställer en av årets SM-medaljörer.

Om du som producent vill delta i Nationell REKO-ring så ansök om att gå med i REKO-ring Borås

Ta chansen att handla varandras produkter!

När? Tisdag 17 oktober kl 18.00
Var? Åhagas parkering i Borås

Kontaktperson REKO-ring: Oscar Lorentzon oskar@vangakvarn.se

Tävlingsklasser 2023 och anmälan

Tävlingen är öppen för produkter inom sju branscher med olika klasser. I klassen Innovativt mathantverk under Övrigt mathantverk kan produkter från alla olika branscher tävla, så länge kriterierna för klassen uppfylls.

Välj branschrubrik nedan för information om tävlingsklasser och definitioner:

Anmälan till Öppna Svenska Mästerskapen i Mathantverk öppnade 1 juni, sista anmälningsdag är 18 september.
Anmälningsavgiften är 300 kr (ex moms) per tävlingsbidrag.

Varmt välkommen!

Kontakta Aleksandra Ahlgren aleksandra@eldrimner.com för frågor.

Tävlingsregler 2023

Öppna SM i Mathantverk välkomnar producenter från hela Norden som förädlar sina produkter småskaligt och hantverksmässigt. Tävlande produkter ska vara tillverkade av livsmedelsföretag och finnas ute till allmän försäljning.

Tävlingsreglerna för SM i Mathantverk bygger på samma kriterier som Eldrimner Certifierat Mathantverk.

För tävlingsreglerna i sin helhet: Klicka här!

Läs om anmälningsavgift och betalningsvillkor under ANMÄLAN.

Så går tävlingen till

Här kan du läsa om hur tävlingen går till, hur juryn arbetar, bedömningskriterier samt återkoppling. Viktig information för dig som vill tävla: Klicka här!

Sociala medier & bevakning

Syns med oss!

Vi kommer under de närmaste veckorna att fokusera våra sociala medier på SM i Mathantverk, Særimner och Mathantverksdagar på Åhaga. Exempelvis kommer vi presentera de producenter som kommer delta i Mathantverkstorget, dyka ner i programmet och även göra nedslag i verkligheten inför SM!

Under SM-dagarna finns vi på plats på Åhaga och kommer posta inlägg löpande. Så följ oss!

Du som är mathantverkare och ska delta i Mathantverkstorget - kika i din e-mail! Där har du information om vår utställarpresentation.

Du som är besökare - varmt välkommen till årets roligaste händelse!

Vi ses!
/Lokalproducerat i Väst

(foto: Erika Kvarnlöf)

Avslutningsvis vill vi önska alla tävlande i SM i Mathantverk ett stort LYCKA TILL!

Nästa nyhetsbrev kommer ut 20 oktober 2023