Käpphästarna intar Sergels Torg!

Käpphästarna intar Sergels Torg!

Lördagen den 11 juni intar käpphästarna huvudstan när Käpphästhoppet Sergels Torg värmer upp inför Stockholm Horse Week. Tre timmar av lek, pyssel och hopptävling – gratis och öppet för alla.
- Käpphästar är ett kul och enkelt sätt att kunna ta ridsporten till stan, säger Hanna Danewid, ungdomsansvarig på Svenska Ridsportförbundet, som är en av arrangörerna.

Intresset för käpphästar växer så det knakar, det är ridsporten på en pinne och ett kul och enkelt insteg till hästvärlden.
Den 11 juni galopperar käpphästarna rakt in i Stockholms city när Käpphästhoppet rullar ut gröna mattan på ”plattan” och bjuder på käpphästfrossa mellan klockan 12.00-15.00. Arrangörer är Svenska Ridsportförbundet och Stockholms Läns Ridsportförbund i samarbete med Stockholm Horse Week och Stockholms stad.

- För oss i Stockholms stad är det viktigt att koppla ihop inspirerande aktiviteter för barn och unga med större evenemang. Käpphästhoppet mitt i hjärtat av Stockholm, på Sergels torg, är ett nytt och välkommet initiativ som arrangören av evenemanget Longines Global Champions Tour/Stockholm Horse Week gör tillsammans med svensk ridsport och oss i staden. Sådana initiativ gör mig glad, säger Marina Högland, idrottsdirektör i Stockholms stad.

Fatta galoppen, sitt upp på en lånehäst och testa att flyga över hindren på hoppbanan eller prova på att göra en egen ”käppis” i Kulturhusets pysselverkstad. Under Käpphästhoppet förvandlas Sergels Torg till en kul stallbacke och tävlingsarena för hoppsugna.
Alla som vill mellan 6-16 år är välkomna att tävla i två hoppklasser, 40 respektive 70 cm och med chans att vinna fina priser.

Anmäl HÄR
Max 30 deltagare/klass. Både tävling och pysselverkstad är gratis.

Sara Johansson är tävlingsledare under Stockholm Horse Week och för Longines Global Champions Tour – en av världens mest prestigefyllda hopptävlingar som äger rum på Stockholms Stadion den 17-19 juni. Men käpphästarna blir först ut.

– Det är kul att ta både hästar och käpphästar till stan och att få visa upp ridsportens alla sidor, hela vägen från käpphästar till OS-guldmedaljörer.
I Käpphästhoppet står tre familjebiljetter på spel till fredagens och söndagens tävlingar på Stadion.

Välkommen till Longines Global Champions Tour Stockholm & Stockholm Horse Week!

Den 28-30 juni 2024 kommer succén Longines Global Champions Tour Stockholm och Stockholm Horse Week tillbaka till Sverige.

Upplev sport i världsklass och magin på anrika Stockholms Stadion när världens bästa ryttare kommer till Stockholm för att tävla i LGCT och GCL. Stockholm Horse Week kompletterar programmet med klasser för unga talanger, både hästar och ryttare.

Longines Global Champions Tour Stockholm & Stockholm Horse Week
Alfred Wigelius väg 10