Draken Lena om investeringen i Loopeli: ”Tänkte direkt på min mamma”

Lena Apler bestämde sig direkt att bli delägare i Loopeli när idén pitchades i Draknästet. – Jag insåg det stora behovet av en enkel videosamtals-app. Och det utifrån egen erfarenhet. Det finns så många äldre som är utan möjlighet att ta initiativ till social kontakt. Och fler blir det.

Lena Apler är investerare och grundare till finansbolaget Collector och Collector Bank. Som en av fem investerare deltog hon i höstens succéserie Draknästet i Svt. Ett program där kreativa entreprenörer efter drakarnas granskning ibland fick tillgång till både kapital och kunskap.

– När appen pitchades i programmet tänkte jag omedelbart på min mamma. Hon hade fått en Iphone av mig som hon var väldigt glad för men strax innan hon fyllde 85 fick hon en stroke. Och plötsligt förstod hon inte hur hon skulle hantera mobilen, berättar Lena och fortsätter:

– Hon kunde inte ringa, inte svara, inte sms:a. Allt blev för komplicerat och vi kunde inte längre facetima mellan mina fysiska besök, något som hon tyckt varit så kul. Tänk om videosamtals-appen från Loopeli hade funnits då. Den tror jag hade gjort det möjligt för oss att videoprata också efter stroken.

För att nå sin mamma ringde Lena istället när hon visste att hemtjänstpersonalen var på plats. Men samtalen fick bli korta eftersom personalens tid var begränsad.

– Mamma kunde aldrig själv ta initiativet till kontakt efter stroken. Hon som var så van vid att vara handlingskraftig efter många år som änka och som brukade kontakta människor via sin smartphone.

Att bli fråntagen sin initiativförmåga blev en stor försämring av livskvaliteten menar Lena. Och det måste kännas oerhört jobbigt att plötsligt bli helt beroende av andra.

– Det är inte bara stroke, utan också muskelsjukdomar, demens och annat som kan medföra att en smartphone blir svår att hantera. Det såg jag tydligt bland hennes vänner och förändringen gick ganska snabbt. Behovet av enklare digital teknik är stort.

Med videosamtals appen Loopeli håller familjen Hadders kontakten trots 50 mils avstånd - läs mer via denna länk

Lena är idag en av flera externa ägare till videosamtals-appen Loopeli. Hennes förhoppning är att appen ska förbättra vardagen för så många äldre som möjligt. Oavsett om man bor i eget boende eller på äldreboende.

– Behovet av kontakt med sina närmaste är så stort och appen kommer att förbättra livskvaliteten för många. Jag tror att det finns äldre som nästan långleds till döds för att det inte händer något. Eftersom de inte längre har förmåga att själva hitta på saker, säger hon och fortsätter:

– De är helt utlämnade till andras goda vilja, möjligheter och tid. Men kan de själva få kontakt genom videosamtals-appen Loopeli så finns förutsättningar för en bättre livskvalitet. Ensamheten känns ju inte lika påtaglig om du kan prata med dina barn, barnbarn eller vänner och samtidigt se dem.

De flesta nya idéer som kommer riktar sig till yngre personer. Det är väldigt sällan äldre prioriteras menar Lena.

– Äldre är en väldigt stor och växande målgrupp och jag tycker det är bra att Loopeli fångar upp det behov av enkel teknik som finns. Appen är verkligen enkel att använda. Och väldigt ofta vinner det enkla i längden, avslutar Lena Apler.

Loopeli pitchar i SVT:s "Draknästet" där Lena är en av drakarna.

– Jag skulle aldrig investera i något jag inte tycker om. Och för att investera måste jag också förstå tjänsten och förstå att den fyller ett behov på marknaden. Det gör videosamtals-appen från Loopeli. Den behövs verkligen, säger Lena Apler investerare och en av Drakarna i Svt:s Draknästet.

• seniorer
  • investeringar
  • loopeli

• Västra Götaland

Vi på Loopeli vill att alla ska kunna vara en del av den digitala utvecklingen oavsett ålder, funktionsnedsättning eller funktionsvariation. Vi vill att alla ska ha möjligheten att kunna hålla kontakten med sina nära och kära på ett enkelt sett trots avstånd, stress i vardagen eller utmaningar med hantering av dagens teknik.

Vi på Loopeli arbetar ständigt för att förbättra och förenkla vardagen för våra kunder – Vi vill bidra till att minska ensamhet, digitalt utanförskap och psykiskt ohälsa hos utsatta grupper i vårt samhälle.

Loopeli grundades 2019 av entreprenören Thomas Sidèn som en följd av sjukdom i familjen som gjorde att det blev svårt att ha daglig kontakt på avstånd. Thomas och hans familj är fortfarande företagets huvudägare. Tillsammans med entreprenörerna Daniel Straume och Nina Norberg ska nu Loopeli ta nästa steg och bidra till ökad digital gemenskap genom det enklaste sättet att hålla kontakten - "Närhet fast på avstånd".

Daniel Straume

Presskontakt VD Sverige 0732-34 75 50 Linkedin