Nominera till Webbkomet 2012 – årets bästa svenska webbrojekt

Vilken Internettjänst blir nästa stora svenska succé efter Skype, Spotify och fjolårsvinnaren Izettle? Nominera det svenska webbprojekt som du anser gör mest för användandet av Internet till Webbkomet 2012.

Sverige har en mängd stora framgångar på online-kartan och utmärkelsen årets Webbkomet har som syfte att lyfta fram innovativa svenska webbprojekt för att inspirera och ytterligare stärka Sverige som ett land att räkna med i utvecklingen av Internet.

– Det skapas ständigt nya kreativa och innovativa webbtjänster i vårt avlånga land, det märker vi inte minst bland våra egna kunder, säger Jimmie Eriksson, kontorschef på Sveriges största webbhotell Loopia.

Förra året nominerades över 400 bidrag till Webbkomet. Bland de nominerade fanns alla typer av internetrelaterade tjänster representerade, allt från datingappar och crowdfundingtjänster till tjänsteförmedlingar, betallösningar och social grafitti.

Med Webbkomet vill Loopia lyfta fram alla intressanta webbprojekt som pågår i Sverige och hjälpa till att ge dem en bra start genom att låta dem synas och höras. Hur bra tjänst du än skapat så tar den inte fart om ingen vet om att du finns. Uppmärksamheten är därför det viktigaste Webbkomet bidrar med. Även om prissumman på 25 000 kronor, entreprenörsutbildningen och de övriga priserna självklart också har betydelse.

Juryn består, precis som tidigare, år av idel tunga svenska Internetprofiler; SE:s VD Danny Aerts, “entreprenörden” Sara Öhman, internetentreprenörerna Rebecka Lindhe och Jonas Lejon, samt Loopia chefen Jimmie Eriksson.

Nomineringar till Webbkomet 2012 kan göras av vem som helst på webbkomet.se. Där kommer även alla bidrag som nominerats kunna ses och spridas genom sociala medier. Nomineringsperioden pågår mellan 2012-08-01 och 2012-09-30, därefter utser juryn fem finalister och slutligen utses årets Webbkomet 2012 som sedan presenteras under Internetdagarna i Stockholm 2012-10-22.

– Sverige blommar idag av personer som satt sina idéer i kvalitativt genomförande, därför ska det bli särskilt roligt att vara med som jurymedlem just i år. Jag tror, och hoppas, att vi kommer ha särskilt svårt att utse en vinnare i år. Inte för att det är brist på bra webbtjänster i Sverige, utan för att vi är i den angenäma sitsen med många bra produkter med stor potential, säger jurymedlemmen Sara Öhman om Webbkomet 2012.

– Vår förhoppning är självklart att minst lika många intressanta projekt kommer upptäckas under Webbkomet 2012 som förra året då vi hade ett otroligt starkt finalfält med Hiddenhint, Flattr, Kundo, Hinner du och vinnaren Izettle. Så sätt igång att nominera, och stort lycka till med ditt projekt, avslutar Jimmie uppmanande till alla Internet-innovatörer där ute.