Lövångers Bygg tar byggbranschen in i framtiden med Unity

I en tid då digital teknik omformar vårt sätt att arbeta och leva har Lövångers Bygg tagit en ledarroll inom byggbranschen genom att erbjuda sina kunder ett digitalt ritverktyg baserat på Unity-teknik. Ritverktyget hjälper kunderna med visualiseringar, bygglovs- och konstruktionsritningar och visar dessutom priset i realtid. Ett verktyg som har fångat intresset hos en ny generation.

Unity är en kraftfull och mångsidig mjukvaruplattform som används för att skapa 2D- och 3D-spel, interaktiva simuleringar, virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR)-applikationer. Plattformen är mycket känd inom spelutveckling men används även inom andra områden såsom arkitekturvisualisering, medicinsk simulering och utbildning.

Ser ett ökat intresse hos en ny generation
Genom att utnyttja Unity-tekniken har Lövångers Bygg skapat ett digitalt ritverktyg som inte bara förenklar och effektiviserar byggprocessen, utan också öppnar upp för en helt ny nivå av kreativitet och visualisering för sina kunder. En generation, uppvuxen med dataspel, där digitala upplevelser har varit en naturlig del av livet visar ett explosionsartat intresse för det innovativa verktyget. Hos denna generation av kunder är användarupplevelsen avgörande och där finns även vanan att interagera med virtuella världar och vara kreativ på digitala plattformar.
– Vi stängde för semester i 4 veckor under juli månad men räknade inte med hela 330 offertförfrågningar när vi var tillbaka, säger Jonas Sjölin, VD för Lövångers Bygg, glatt.

Unity-tekniken möjliggör en realistisk och grafiskt tilltalande visualisering av byggprojektet där användare kan interagera med sina ritningar och modeller i realtid, vilket ger möjlighet att utforska och ändra idéer på ett sätt som är engagerande och inspirerande.

Realtidsprissättning
En av de mest lockande aspekterna är verktygets förmåga att erbjuda realtidsprissättning. Detta ger användaren kontroll över sin budget och gör det enklare och mer tillgängligt att förverkliga sina idéer.

Integrerat med affärssystemet
Verktyget är integrerat med Lövångers Byggs affärssystem, vilket säkerställer kvalitet och ett effektivt byggande. Detta är också något som syns på slutpriset.
– Det tar endast 3 minuter för att all information vid en order ska finnas tillgänglig vid alla arbetsstationer i vår fabrik, berättar Jonas.

Genom att erbjuda en interaktiv och användarvänlig plattform som gör byggprocessen engagerande och tillgänglig, har Lövångers Bygg öppnat dörren för en ny generation av kreativa och teknikorienterade individer att förverkliga sina visioner. Detta är ett imponerande exempel på hur teknik och innovation kan forma framtidens byggbransch.