Foto: Kreatörerna Sverige AB

Investering säkrar rekordtillväxt

Rekordtillväxt för Lövångers Bygg. Anledningen till tillväxten tros vara satsningen på den webbaserade konfiguratorn, där kunden enkelt kan rita sin egen byggnad och få färdiga bygglovshandlingar. För att möta orderingången och efterfrågan så har man valt att effektivisera spikningen av väggblock genom nya robotceller med spikbord.

Lövångers Bygg tillväxtkurva är spikrak. Omsättningen har fördubblats de senaste fem åren men orderingången ökar till och med ännu snabbare. Jonas Sjölin, VD, på Lövångers Bygg berättar: – Vi har haft en stark tillväxt de senaste åren men under slutet av förra året så har något extra hänt. Orderingången har fördubblats varje månad och håller fortfarande i sig trots att säsongen ännu inte dragit igång ännu.

En stor anledning till tillväxten tror man är satsningen på den webbaserade konfiguratorn, där kunderna enkelt kan rita sin egen byggnad och få ut helt färdiga bygglovshandlingar.

Jonas fortsätter: – Genom den nya konfiguratorn så har intresset för våra byggnader stigit till en helt ny nivå och nu slår vi nya försäljningsrekord varje månad.

Mångmiljoninvestering ska möta den ökade orderingången

När man tillverkar byggsatser för garage, maskinhallar och stall så omfattar det en hel del spikning av väggblock och på grund av bolagets redan starka tillväxt så har en intern diskussion växt fram om hur man kan effektivisera spikningen för att möta den ökade efterfrågan.

I december tog man därför beslutet att beställa tre nya robotceller med spikbord för att effektivisera hela blockproduktionen. Man kan nu kundanpassa blocken i höjd och bredd samt att man sänkt felmarginalen med 90% trots att kapaciteten ökat med hela 50%.

– Robotcellerna har gett oss möjligheten att öka vår kapacitet ordentligt, samtidigt som vi säkerställer en god produktionsekonomi och en bra arbetsmiljö för vår personal, säger en mycket nöjd Jonas Sjölin.

Installation av de nya spikcellerna genomfördes månadsskiftet januari-februari och går nu för fullt.

För mer information,

Jonas Sjölin, VD