Landsomfattande kartläggning visar att svenskarna älskar drama

Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, LOVEFiLM, har inför sommaren gjort en stor kartläggning av sina drygt 50 000 svenska medlemmars hyrfilmsvanor, län för län. Resultatet visar att filmsmaken är sig lik, från Treriksröset till Smygehuk. Det som förenar Sveriges filmälskare är kärleken till drama, Oscarsstatyetter och filmen Benjamin Buttons otroliga liv.

Statistiken baseras på LOVEFiLMs svenska medlemmars hyrfilmsvanor de senaste fem åren. Resultatet visar att svenskarnas filmsmak är likartad över hela landet. Dock med ett fåtal geografiska avvikelser, där framförallt gotlänningarna, smålänningarna och befolkningen i Sveriges skogslän skiljer sig från övriga Sverige.

Den i särklass mest populära filmen är det trefaldigt Oscarsbelönade romantiska dramat Benjamin Buttons otroliga liv (2008). Filmen återfinns på förstaplatsen över mest uthyrda filmer i 12 av Sveriges totalt 21 län.

På andra plats återfinns det något mörkare dramat Slumdog Millionaire (2008). Filmen kammade hem hela åtta Oscarsstatyetter i konkurrens med svenskarnas favoritfilm Benjamin Buttons otroliga liv (2008) på Oscarsgalan 2009.

Svenskarnas tredje mest populära film är det brittiska dramat Försoning (2007), med originaltiteln Atonement. Filmen som var nominerad i sju kategorier vid Oscarsgalan 2008 tog endast hem en statyett för bästa originalmusik.

”Hyrfilmsstatistiken från de senaste fem åren visar att svenskarnas filmsmak i stort sett är likartad oavsett var du bor. Det som förenar svenskarna är kärleken till drama, Oscarstatyetter och den moderna klassikern Benjamin Buttons otroliga liv.”, säger Sippan Hagerman, pressansvarig på LOVEFiLM.

Trots kärleken till drama och Oscarstatyetter finns det vissa regionala avvikelser:

• Mycket tyder på att gotlänningarna älskar Johnny Cash. Den mest uthyrda filmen i Gotlands län de senaste fem åren är nämligen dramat Walk the Line (2005). Liksom övriga filmer belönades också den med en Oscar år 2006.
  • Varg är populärt i Sveriges skogstäta områden. Detta eftersom det svenska dramat Varg (2008), med Peter Stormare, återfinns bland de mest uthyrda filmerna i de tre skogslänen Dalarna, Jämtland och Norrbotten. Filmen återfinns inte bland topp tio i några andra län.
  • Smålänningarna älskar Australien. Åtminstone på film. Actiondramat Australia (2008) med Nicole Kidman och Hugh Jackman återfinns på plats ett i Jönköpings län. Huruvida smålänningarna väljer att titta på film om Australien istället för att verkligen åka dit framgår inte av undersökningen.

Källa: LOVEFiLM.se

Hans Wiklunds filmblogg på LOVEFiLM.se: wiklundloves.blog.lovefilm.se

För mer information:

Sippan Hagerman, pressansvarig, LOVEFiLM
Telefon: 070 869 33 08
Epost: sippan@lovefilm.se

• lovefilm
  • benjamin button
  • försoning
  • film
  • slumdog millionaire

LOVEFiLM är Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, med över 1,5 miljon medlemmar i Skandinavien, Storbritannien och Tyskland. Vi erbjuder våra 50 000 svenska kunder marknadens bredaste filmutbud på enklast möjliga sätt. Välj bland 20 000 titlar på www.lovefilm.se, få DVD eller Blu-ray portofritt hem i brevlådan och streama film direkt till datorn. LOVEFiLM grundades 2004 och har rötter i Brafilm och Boxman. I januari 2011 förvärvades LOVEFiLM av Amazon EU SARL. Vi älskar film och vi älskar andra filmälskare. Det är därför vi heter LOVEFiLM.

Ira Gladnikoff

Presskontakt Nordenchef +46 761 45 16 65