Varg populär i Sveriges skogslän

Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, LOVEFiLM, har kartlagt sina drygt 50 000 svenska medlemmars hyrfilmsvanor, län för län. Resultatet visar att svenskarnas filmsmak är likartad över hela landet. Dock skiljer sig de svenska skogslänen Dalarna, Jämtland och Norrbotten från mängden genom filmen Varg.

Statistiken baseras på LOVEFiLMs svenska medlemmars hyrfilmsvanor de senaste fem åren. Resultatet visar att Dalarna, Jämtland och Norrbotten står för de största geografiska avvikelserna. I Sveriges tre skogstätaste län hamnar den natursköna filmen Varg med Peter Stormare i huvudrollen på topp 10-listan över de mest uthyrda filmerna de senaste 5 åren. Filmen återfinns inte på någon av de resterande 18 länens topp tio listor.

Den i särklass mest populära filmen i undersökningen är det trefaldigt Oscarsbelönade romantiska dramat Benjamin Buttons otroliga liv (2008). Filmen återfinns på förstaplatsen över de mest uthyrda filmerna i 12 av Sveriges totalt 21 län.

”Vi ville se hur svenskarnas filmsmak skiljer sig rent geografiskt. Även fast Benjamin Buttons otroliga liv verkar ha gått hem i hela landet, finns det helt klart geografiska skillnader. Vargs popularitet i Sveriges skogstäta områden är extra kul, inte minst eftersom filmen lyckas konkurrera ut många Hollywoodfilmer, vilka dominerar topplistorna i de övriga länen i undersökningen”, säger Sippan Hagerman, pressansvarig på LOVEFiLM.

Andra exempel på geografiska likheter och avvikelser:

• Svenskarna föredrar Oscarbelönade och moderna dramafilmer. Allra mest uthyrd de senaste fem åren är filmen Benjamin Buttons otroliga liv (2008), följd av Slumdog Millionaire (2008) och Försoning (2007).
  • Mycket tyder på att gotlänningarna älskar Johnny Cash. Den mest uthyrda filmen i Gotlands län de senaste fem åren är nämligen dramat Walk the Line (2005). Liksom övriga filmer belönades också den med en Oscar år 2006.
  • Smålänningarna älskar Australien. Åtminstone på film. Actiondramat Australia (2008) med Nicole Kidman och Hugh Jackman återfinns på plats ett i Jönköpings län. Huruvida smålänningarna väljer att titta på film om Australien istället för att verkligen åka dit framgår inte av undersökningen.

Källa: LOVEFiLM.se

Hans Wiklunds filmblogg på LOVEFiLM.se: wiklundloves.blog.lovefilm.se

För mer information:

Sippan Hagerman, pressansvarig, LOVEFiLM
Telefon: 070 869 33 08
Epost: sippan@lovefilm.se

• dalarna
  • jämtland
  • norrbottern
  • film
  • lovefilm
  • varg

LOVEFiLM är Europas ledande hyrfilmsaktör på nätet, med över 1,5 miljon medlemmar i Skandinavien, Storbritannien och Tyskland. Vi erbjuder våra 50 000 svenska kunder marknadens bredaste filmutbud på enklast möjliga sätt. Välj bland 20 000 titlar på www.lovefilm.se, få DVD eller Blu-ray portofritt hem i brevlådan och streama film direkt till datorn. LOVEFiLM grundades 2004 och har rötter i Brafilm och Boxman. I januari 2011 förvärvades LOVEFiLM av Amazon EU SARL. Vi älskar film och vi älskar andra filmälskare. Det är därför vi heter LOVEFiLM.

Ira Gladnikoff

Presskontakt Nordenchef +46 761 45 16 65