1 av 8 köper julklappar för pengar de inte har

Svenskarna är i full gång med att handla årets julklappar, men så många som en av åtta köper klappar för pengar de inte har och i vissa grupper är det så många som en av fem. Det visar Lindorffs undersökning Betalningsindikatorn, som genomförs tillsammans med analysföretaget Demoskop.

Det vanligaste är att finansiera sina julklappsinköp med inkomsten i november eller med sparade pengar. Samtidigt visar undersökningen att 13 procent väljer att handla för pengar som inte finns, genom att delbetala kreditkortsfakturan, dela upp köpet på avbetalningar, att skjuta upp fakturan eller låna från familj eller vänner. I samband med julhandeln, finns därför en uppenbar risk att spendera över sina tillgångar.

– Det är viktigt att tänka på vilka betalningar du väljer att skjuta upp och att det finns en plan för hur och när du ska betala dem. Att handla julklappar på kredit är i sig inget problem så länge du har en plan för hur du ska betala, säger Erika Rönnquist Hoh, Sverigechef Lindorff.

En av fem med ansträngd ekonomi skjuter upp betalningen

Att skjuta fram betalningen är vanligast förekommande bland arbetslösa och sjukskrivna som har en låg inkomst. I den här gruppen är det så många som en av fem (18 %) som skjuter upp betalningen av julklappar på något sätt. Hälften (52 %) använder även sparade pengar för att betala julklapparna.

Unga föredrar uppskjuten faktura och äldre föredrar att delbetala kreditkortsfakturan

Bland personer upp till 34 år, uppger tio procent att de sannolikt kommer att finansiera sina julklappsinköp genom uppskjuten faktura. Motsvarande andel bland personer över 65 år är endast två procent.

När det gäller att delbetala kreditkortsfakturan är förhållandet det omvända. Tio procent bland personer över 65 år, anger att de sannolikt kommer att göra det, medan endast tre procent av de upp till 34 år väljer att finansiera julklappar genom att delbetala kreditkortsfakturan.

Tips: Så undviker du att handla över dina tillgångar i jul

1. Prata om din ekonomiska situation.

Var ärlig och berätta om din ekonomiska situation för de du ska fira jul med. Har du inte råd att handla julklappar till alla, föreslå istället ett alternativt upplägg som ett julklappsspel eller lotteri.

2. Planera dina inköp och försök att undvika spontana inköp

Veckorna innan jul möts du ständigt av butikernas erbjudanden, rea-varor och rabatter. Det är lätt att ryckas med i konsumtionshetsen och handla mer och dyrare klappar än du tänkt - speciellt om pengarna inte ser ut att försvinna från ditt konto.

3. Jämna ut kostnaderna över året

Under året är vissa månader belastade med högre kostnader än andra, till exempel december och juli. För att förhindra att dessa månader stjälper ekonomin, gör en uppskattning av hur mycket extra du behöver, dela den summan på tolv och sätt upp en automatisk överföring av beloppet till ett sparkonto.

Betalningsindikatorn är en kvartalsvis undersökning som genomförs av analysföretaget Demoskop. Resultaten är hämtade från mätningen som genomfördes under december 2017, med totalt 1 507 intervjuer. Undersökningen görs inom ramen för en slumpmässigt rekryterad internetpanel. Lindorffs Betalningsindikator genomförs kvartalsvis och följer svenskarnas privatekonomiska trygghet, förmåga att hantera en oförutsedd utgift samt benägenhet att konsumera för mer än man har råd med.

Lindorff är ledande inom kredithanteringstjänster inom bank och finans på den Svenska marknaden. Företaget har lång historia som går tillbaka till grundandet av företaget i Norge år 1898. Lindorff Sverige bildar tillsammans med Lindorff Danmark, Estland, Finland, Sverige och Intrum Justitia Norge en Nordisk koncern. Koncernen har 900 anställda fördelat över de fem länderna. Under 2016 var nettointäkterna på 189 MEUR.