Ett av sju hushåll skulle ha svårighet att klara en räntehöjning på två tusen kronor

Ett av sju hushåll med bolån, anser att det skulle ha svårighet med att klara av en ökad räntekostnad på två tusen kronor. Bland unga med bolån är andelen så hög som ett av fyra hushåll. Det visar Lindorffs undersökning Betalningsindikatorn, som genomförs tillsammans med undersökningsföretaget Demoskop.

Det rådande ränteläget i landet innebär låga räntekostnader för hushåll med bolån. Men styrräntan kommer med största sannolikhet att höjas inom de närmaste åren, vilket medför en ökad räntekostnad för bolån. Enligt en nyligen genomförd undersökning från Lindorff och Demoskop, är det så många som ett av sju hushåll med bolån, som anser att det skulle ha svårighet att klara av en ökad räntekostnad på två tusen kronor. För ett bolån på 1,2 miljoner kronor motsvarar det en ränteökning på två procent[1]

– Mitt råd är att passa på att utnyttja det låga ränteläget för att amortera eller spara till en buffert för framtiden och ökade räntekostnader, säger Erika Rönnquist Hoh, Sverigechef Lindorff.

Bland de som är yngre än 25 år, är det ett av fyra hushåll (24 %) som skulle ha svårigheter med en ränteökning på två tusen kronor. De har generellt en lägre inkomst än de som befinner sig mitt i karriären, vilket gör att de har mindre marginaler för en ökad räntekostnad.

Trots att relativt många bedömer att det skulle vara svårt att hantera en räntehöjning, är det endast fem procent av alla med bolån som de facto oroar sig för en räntehöjning.

Tabell

Andel av hushåll med bolån som anser att det är ganska svårt, mycket svårt eller helt omöjligt att hantera en ökad räntekostnad på 2 000 kr 15 %
Andel av hushåll med bolån som anser att det är ganska svårt, mycket svårt eller helt omöjligt att hantera en ökad räntekostnad på 5 000 kr 35 %

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Demoskop under september 2017. Den baseras på 1 609 intervjuer i en slumpmässigt rekryterad internetpanel. Det här är utgångspunkten för den kvartalsvisa undersökningen Betalningsindikatorn, som studerar betalningsförmågan, den upplevda ekonomiska tryggheten och konsumtionsbeteende hos svenska hushåll.

[1]Räntehöjning på 1 procentenhet motsvarar 1000 kronor i ökad månadskostnad på bolån på 1,2 mnkr (exklusive ränteavdrag).

Lindorff är ledande på kredithanteringstjänster i Europa med en lång historia som går tillbaka till grundandet av företaget i Norge år 1898. Lindorff Sverige bildar tillsammans med Lindorff Danmark, Estland, Finland, Sverige och Intrum Justitia Norge en Nordisk koncern. Koncernen har 900 anställda fördelat över de fem länderna. Under 2016 var nettointäkterna på 189 MEUR.