Stockholmare dåligt rustade för räntehöjningar

Var femte stockholmare skulle ha helt omöjligt, eller mycket svårt att klara av en räntehöjning på bostadslånet motsvarande 5 000 kronor i månaden. Detta kan jämföras med samtliga svenskar med bolån, där motsvarande antal är en av tio (12 %). Samtidigt är stockholmare överrepresenterade bland de som börjat förbereda sin ekonomi för en räntehöjning. Det visar Lowells undersökning Betalningsindikatorn, som genomförs tillsammans med analysföretaget Demoskop.

Bostadspriserna i Stockholm är det högsta i landet vilket även medför högre bostadslån hos bostadsägarna. Nu visar Lowells undersökning Betalningsindikatorn att så många som en av fem stockholmare skulle ha helt omöjligt, eller mycket svårt att hantera en räntehöjning på sitt bostadslån motsvarande 5 000 kronor i månaden. För en av tio blir det mycket svårt att hantera en höjning motsvarande 2 000 kronor i månaden. Det är dubbelt så hög andel som för hela landet, där andelen är 5 procent.

– Effekten av ränteökningar slår snabbare och hårdare mot de hushåll som redan har hög boendekostnad på grund av höga bostadlån, vilket är fallet för många i innerstan i Stockholm, säger Erika Rönnquist Hoh, vd Lowell Sverige.

Stockholmarna förbereder sin ekonomi för en räntehöjning

Stockholmare upplever sig ha mindre marginaler för ränteökningar men är samtidigt de som i större utsträckning har börjat förbereda sig för eventuella räntehöjningar. 37 procent har börjat spara, 21 procent har gjort en budget för ökad räntekostnad och 19 procent har skurit ned på sin konsumtion.

– Har du i dagsläget små marginaler i ekonomin är mitt råd att se över dina utgifter och försöka få igång ett sparande till en säkerhetsbuffert, oavsett om den behövs för ökade räntekostnader eller minst lika viktigt – ett oförutsett inkomstbortfall som arbetslöshet eller sjukskrivning under en längre tid, säger Erika Rönnquist Hoh, vd Lowell.

Helt omöjligt/mycket svårt att hantera en räntehöjning med … Samtliga med bolån Stockholm stad med bostadslån
5 000 SEK 12 % 20 %
2 000 SEK 5 % 10 %
Har du gjort något av följande för att förbereda din ekonomi för en eventuell räntehöjning?* Samtliga
Med bostadslån
Stockholm stad
Med bostadslån
Börjat spara 30 % 37 %
Gjort en budget för ökad räntekostnad 12 % 21 %
Skurit ner på min konsumtion 14 % 19 %
Sammanfattning: Andelen som gjort något 58 % 64 %

*)Tabellen visar inte alla alternativ till frågan. Övriga svarsalternativ var: Bundit/planerar att binda min bolåneränta, ökat amorteringen på bolånet, övervägt att byta bostad, minskat amorteringarna på bolånet, något annat.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av analysföretaget Demoskop under november 2018. Resultaten baserar sig på Lowells kvartalsvisa undersökning Betalningsindikatorn som etablerades i september 2017. Samtliga mätningar baserar sig på 1 500 intervjuer och genomförs inom ramen för en slumpmässigt rekryterad internetpanel. Betalningsindikatorn täcker frågor som betalningsförmåga, den upplevda ekonomiska tryggheten och konsumtionsbeteende hos svenska hushåll.

För mer information, vänligen kontakta:

Tove Widemar Gerdin, Pressansvarig på Lowell, e-post: tove.widemar.gerdin@lowell.com, tel: +46 76 186 80 04

Lindorff Sverige är sedan 1 oktober Lowell Sverige.

Lowell är Europas näst största kredithanteringsbolag. Vårt mål är att krediter ska fungera väl för alla i samhället och vi har idag verksamhet i nio länder, Danmark, Estland, Finland, Norge, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Tyskland och Österrike. Genom att kombinera analyskapacitet med tillgång till relevant data och väl utvecklade metoder för riskhantering har vi idag utvecklat ledande lösningar vid försäljning av förfallna fordringar, tredjepartsinkasso och outsourcing av affärsprocesser kopplade till kredithantering.

Lowell bildades 2015 genom en sammanslagning av brittiska Lowell och tyska GFKL. Under 2018 slutförde Lowell förvärvet av de fem affärsenheterna Lindorff Danmark, Estland, Finland och Sverige samt Intrum Justitia Norge från Intrum. Ägare till Lowell är det globala riskkapitalföretaget Permira och Ontario Teachers’ Pension Plan.

För mer information om Lowell, besök vår webbplats för investerare:www.lowellgroup.com

Fredrik Skärheden

Presskontakt Communications Director, Nordics +46 70 730 07 29