Hållbart lantbruk i balans måste vara lönsamt

Visste du att det svenska lantbruket är bland de bästa i världen? När vi pratar hållbarhet. Det gäller att odla i balans med klimat och natur. I podden Bonden& jag berättar Håkan Walhstedt på Hidinge gård utanför Örebro hur man gör. Hos honom finns pigga humlor, skönsjungande fåglar och glada grisar.

Lantbruket och skogsbruket är de enda sektorerna i samhället som kan fånga och lagra koldioxid från atmosfären och samtidigt leverera både mat och förnybara råvaror till drivmedel, förnybar energi, nya material och kemikalier.

På Hidinge gård i Fjugesta väster om Örebro har Håkan Walhstedt i snart 30 år arbetat enligt principerna inom Odling i balans. I podden Bonden& jag berättar han om arbetet med hållbarhet.

idinge

– Det är bra att fler får upp ögonen för hållbarhet. Den situation vi befinner oss i nu, med pandemin, verkar ha skapat ett större intresse, konstaterar Håkan Walhstedt.

– En förutsättning för ett ekologiskt hållbart jordbruk, som ligger i framkant med moderna maskiner och fossilfria bränslen, är att det är lönsamhet hos lantbrukaren. Annars faller det. Man måste ha ekonomi för att kunna ta de nödvändiga investeringarna, menar Håkan.

Till Podden: https://lrfost.podbean.com/e/odling-i-balans-hakan-wahlstedt/

Det gröna näringslivet är en nyckel i klimatarbetet. För att ställa om samhället till en biobaserad och cirkulär ekonomi är det viktigt att mer av möjligheterna i det gröna näringslivet tas tillvara. Det är inte rimligt att ungefär hälften av den mat vi äter är importerad.

Utsläppen av växthusgas från importerade livsmedel har nästan fördubblats sedan 1993. Det är heller inte rimligt att vi slänger var femte matkasse, eftersom också matsvinnet bidrar till utsläpp av växthusgaser och ett onödigt nyttjande av våra resurser i form av långa transporter.

Svenska bönder arbetar effektivt med att minska klimatpåverkan. Vi har lägst antibiotikaanvändning till djur i välden. Detta tack vare daglig skötsel och omsorg, sunda djurhållningssystem, förebyggande djurhälsovård och aktiv sjukdomsbekämpning håller sig djuren friska på svenska gårdar.

– När det gäller social hållbarhet har vi en del att göra. Branschen måste på ett bättre sätt skapa attraktivitet att bli företagare eller anställd på gårdsnivå. Lönsamheten är en del i detta, men vi behöver också bli bättre på att synas och välkomna nya krafter, både killar och tjejer till den gröna näringen, säger Peter Borring, lantbrukare utanför Mjölby och en av LRFs hållbarhetsambassadörer.

Det naturliga kretsloppet är viktigt för ett landbruk i balans. För att klara riksdagens miljömål behövs det fler betande djur. Sverige har utrymme för en betydligt större köttproduktion än i dag, och skulle kunna bli en viktig exportör av klimatsmart hållbart producerat kött, som då också har bundit kol.

Så följ med i Podden till Håkan Walhstedt på Hidinge gård utanför Örebro som Odlar i balans och driver ett fossilfritt lantbruk som främjar vilt, fåglar och insekter men också ett framgångsrikt företag på landsbygden. Här berättar han också om fossilfrihet, sprutfria och blommande kantzoner för fåglar och bin samt fossilfri gödsel.

Till podden: https://lrfost.podbean.com/e/odling-i-balans-hakan-wahlstedt/

Läs mer om hållbarhet: https://www.lrf.se/politikochpaverkan/det-grona-naringslivet-och-klimatet/

Kontakta gärna våra hållbarhetsambassadörer:

Jakob Andersson, Sjökumla söder om Motala, 070-55 55 173

Thomas Danielsson, Lämås, utanför Karlskoga, 073-58 90 080