Högaktuellt seminarium med tanke på skolmatsdebatten 26/11

Pressinbjudan till seminarium om miljöanpassad offentlig upphandling av livsmedel
Svenska krav på miljö och djurskydd gäller inte när skolorna köper in mat

Sverige har världens strängaste djurskyddslagstiftning, och även när det gäller livsmedelssäkerhet och miljö lägger vi ribban högre än många andra länder. Men när svenska kommuner köper in mat till sina skolor och äldreboenden ställer de inte samma höga krav, utan håller sig till EU:s standardkrav, som är lägre.

Det innebär att vi på matborden i svenska skolor och äldreboenden kan serveras kött från grisar och ägg från burhöns som fötts upp under mycket sämre förhållanden än de vi bestämt ska gälla i Sverige. Det innebär också att de svenska bönderna inte kan konkurrera på samma villkor som utländska producenter.

Det finns en utbredd missuppfattning om att vi i Sverige inte har rätt att ställa våra extra höga krav i en offentlig upphandling. Så är det inte. Det gäller bara att veta vad man vill och hur det ska formuleras.

Kvalitet i upphandlingen, som arrangeras av LRF, lyfter de svenska djurskydds- och miljöreglerna mot vad som gäller i resten av EU, och vilka möjligheter som LOU, lagen om upphandling ger att styra inköpen mot en mer hållbar utveckling. Här möts småskaliga-, medel- och stora livsmedelsföretag, upphandlare, inköpare och lokala politiker i ditt närområde för att gemensamt komma ett steg närmare en hållbar utveckling. Målet med dagen är att öka kunskapen och visa på möjligheter för mindre livsmedelsföretag att vara med i den offentliga upphandlingen samt visa på goda exempel från olika kommuner.

Dag: Onsdag 26 november
Plats: Kil Arena, Kil (Industrigatan 1)
Tid: Klockan 08.00 - 16.30

Föreläsare: Linda Cederlund och Gunnela Ståhle på Svenskt Sigill, Charlotta Frenander på Miljöstyrningsrådet, anbudsrådgivare Dan Frödén på Tenders AB, upphandlingsrådgivare Kalle Krall på Krall AffärsConcept AB, Thomas Ivarsson på Gröna Gårdar, Mikael Jidenholm på Ugglarps Grönt AB, Anna-Karin Landegren på Karlshamns kommun och LRFs ordförande i Värmland Dag Rogne.

Program med hålltider för dagen och kontaktuppgifter till de medverkande bifogas.

För ytterligare information, kontakta:
Yvonne Andersén, LRF , 054-54 52 67 alt 073-060 3517