LRF Västra Götaland kritiskt till att licensjakten på varg i Ripelången avlysts!

Under tisdagen 2 januari inleddes licensjakten på varg i reviret Ripelången. Redan samma dag avlyste länsstyrelsen jakten efter att fyra vargar fällts, trots att deras eget beslut inte är uppfyllt ännu.

-LRF Västra Götaland förväntar sig att jakten återupptas omedelbart då endast fyra av sex vargar enligt myndighetsbeslutet är skjutna, säger Sofia Karlsson, ordförande i LRF Västra Götaland.

Länsstyrelsen har nu avlyst jakten på grund av att de är osäkra på om det finns individer i den aktuella familjegruppen kvar i livet eller ej och att det i så fall behöver bevisas med DNA-test.

LRF Västra Götaland ifrågasätter denna argumentation och tycker att jakten omedelbart ska återupptas.

- Hur "genetiskt värdefulla" dessa individer är eller ej är redan besvarad genom att länsstyrelsen redan i sitt grundbeslut konstaterar att inga vargar i Ripelången har något genetiskt mervärde, säger Sofia Karlsson.

Förberedelserna från jägarna har pågått under en längre tid och arealen där jakten bedrivs är stor. Många pass har diskuterats, strategier har planerats och välgjorda kartor har byggts upp för säkerhet, effektivitet och framgång i jakten.

- Det är ett stort projekt som kräver många människor för att få ihop på ett bra sätt. Ett utmanande och stort ansvar. Allt för att kunna bedriva en säker och framgångsrik jakt på de vargar som orsakat så stora skador på tamdjur i området. Förutsättningarna med spårsnö är bra och det finns en god tillgång på lapptyg, konstaterar Sofia Karlsson.

LRF Västra Götaland förväntar sig att jakten kan återupptas omedelbart för att se till att de mobiliserade jägarnas och hundförarnas kompetens används på ett klokt sätt för att nu fortsätta jaga de två vargar ytterligare som skall fällas inom den i myndighetsbeslutet angivna kartans gräns.

-Finns det inte fler vargar i det området så blir ju inga fler skjutna, avslutar Sofia Karlsson.

Frågor kan ställas till Sofia Karlsson, ordförande LRF Västra Götaland, 073-0384264