Östra Ämtervik vill ”rewilda” och bilda egen kommun

Östra Ämtervik vill ”rewilda” och bilda egen kommun

"Rewilda" och bilda egen kommun ja det är ett medborgarförslag som nu landat i Sunne från LRFs lokalavdelning i Östra Ämtervik. Det var när LRF skickade ut sin remiss om hur LRF skulle vara organiserade i framtiden, som idén kläcktes, Östra Ämtervik vill bilda en egen kommun och nu har man skickat in ett medborgarförslag om att bryta sig ut ur Sunne.

-Vi ser hur hela samhället vill backa in i framtiden och då kände vi att en egen kommun skulle vara rätt väg att gå, eller kanske rätt stig att rida på, säger Jenny Nilsson som är ledamot i lokalavdelningen i Östra Ämtervik.

Det är inte bara det att Östra Ämtervik vill bryta sig ur kommunen utan man ser också fler fördelar som är positiva för framtiden.

-Vi ser hur allt mer mark ska restaureras och bli vild igen, så vi tänkte att vi ska skapa ett samhälle där vi lever som på förindustriell tid. EU har ju föreslagit att hela kommunen eller ja i Östra Ämtervik kanske det handlar om att 120 procent av landytan behöver bli statsgrönska på, för att uppfylla EU direktivet, så vi tänker att vi ska införa byggförbud, säger Jenny.

Vägar är också något som ligger Jenny varmt om hjärtat och eftersom vägunderhållet är så dåligt vill hon att Östra Ämtervik nu inriktar sig på ridstigar istället.

-Vi känner att vi ligger helt rätt i tiden, vi vill äta gröt, dricka öl och äta barkbröd och bo i hyddor här, och se på den fantastiska naturen som nu kommer att breda ut sig, och då passar transportmedlet häst perfekt, alla borde skaffa häst, säger Jenny.

Medborgarförslaget om att bryta sig ut ur Sunne kommun lämnades in redan den 17 januari och nu är processen påbörjad för att återgå till tiden före 1971 eller allra helst förindustriell tid.

-Vi räknar med att detta går igenom, vi har förhandlat med EU så det kommer att komma hit massor med folk och rösta för att detta går igenom, vi behöver rewilda oss igen, det känner jag starkt för, avslutar Jenny.