Årets Hästföretagare utsedd – Hammarbergs Gård

Årets Hästföretagare utsedd – Hammarbergs Gård

Vid en digital hästföretagardag korades vinnaren av utmärkelsen Årets Hästföretagare 2021. Priset går till Hammarbergs Gård i Kungsbacka, som driver en ridskola med i många delar nytänkande erbjudanden till den som vill utveckla sin ridning och relation till hästar. Margareta Hammarberg mottog priset framför kameran inför ett sjuttiotal anmälda deltagare i ett arrangemang för hästföretagare signerat LRF Häst, LRF Mälardalen och Ridskolan Strömsholm. Det är fjärde året det ärofyllda priset delas ut av Hästföretagarcentrum, ett samarbete för utvecklat hästföretagande mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse, samt hästnäringens tre riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången.

- Hammarbergs Gård är ett företag som verkligen förtjänar att lyftas fram. Företaget är ett utmärkt exempel på en kundmedveten hästföretagare som alltid vill ligga steget före och snegla på och plocka det bästa från andra branscher. Syftet med priset Årets Hästföretagare är att lyfta fram goda exempel på framgångsrika hästföretagare som också är bra förebilder och kan inspirera andra, säger Erica Lindberg, verksamhetsansvarig för LRF Häst och en av aktörerna i samarbetet kring Hästföretagarcentrum.

Verksamheten startade för 15 år sedan, och Margareta med familj har med strategi och tanke byggt upp företaget från grunden och utvecklat efter hand. De har hela tiden haft med sig ett fokus på ekonomi och resultat som både ger lön för mödan och möjlighet att investera och utveckla. Det är idag en omfattande verksamhet med flera anställda och mycket attraktiva erbjudanden till kunderna, därtill har man uppnått att driva i stort sett all verksamhet dagtid, vilket är bättre för familjen. Ett mål för företaget är att hela tiden försöka öka omsättningen stärka resultatet för att kunna investera i ännu bättre hästar, skapa bättre villkor för personalen och att utvecklas så att kunden får ut ännu mer av sin vistelse på Hammarbergs Gård.

- Som företagare kan man aldrig vara nöjd, man måste vara ett steg före med nyheter och man måste erbjuda något bättre eller annorlunda än sina konkurrenter, säger Margareta Hammarberg, stolt vinnare av utmärkelsen Årets Hästföretagare 2021.

Stort fokus på resultatuppföljning och goda villkor för både plånboken, hästarna och människorna har skapat ett företag som Hästföretagarcentrum valt att lyfta fram som god förebild.

Motivering till Hammarbergs Gård som Årets Hästföretagare 2021:
Margareta Hammarberg är en innovativ entreprenör som visar att det är både roligt och lönsamt att driva hästföretag. Genom nytänkande och ständig utveckling, hämtar Hammarbergs Gård inspiration från andra branscher och skapar mervärden och effektiva lösningar för både kunderna och företaget. Här erbjuds ett annorlunda, framgångsrikt och uppskattat koncept för kunden som vill utveckla sin ridning.

Hammarbergs Gård har en genomtänkt företagsstrategi med tydliga målsättningar och löpande uppföljning. Med fokus på resultat, personalvillkor och god hästvälfärd är verksamheten hållbar ur ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt perspektiv och ett utmärkt exempel på ett företag i framkant. Läs mer om Hammarbergs gård här

Fakta - Årets Hästföretagare
Utmärkelsen Årets Hästföretagare har utsetts via nomineringar i ett webbformulär öppet för alla, som spridits via hästorganisationernas och Hästföretagarcentrums hemsidor. En jury av representanter från LRF Häst, HNS, Ludvig & Co och Hästnäringens Riksanläggningar har utsett Hammarbergs Gård som tilldelas ett utbildningsstipendium värt 50 000 kr.

För mer information vänligen kontakta:
Margareta Hammarberg, 0768-206375 kontakt@hammarbergsgard.se
Anna Sundin, Affärsrådgivare Ludvig & Co, epost:anna.sundin@ludvig.se
Erica Lindberg, LRF Häst, 010-184 42 47 eller erica.lindberg@lrf.se

Ludvig & Co är Sveriges största redovisnings- och rådgivningsföretag med 70 000 kunder och 1 300 medarbetare på fler än 130 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi, fastighetsförmedling, juridik, skatt och affärsrådgivning som ger affärsnytta för småföretagare.