Anders Nilsson, Skråmered Våxtorp, Hallands Län, tilldelas utmärkelsen Årets Mjölkföretagare™ 2021.

Årets Mjölkföretagare™ 2021 - ett företag med tydlig strategi

– Väldigt roligt och tacksamt! Ett bevis på att vår strategi har varit rätt. Självklart ger det oss en extra kick att jobba vidare med de mål vi satt upp. Det är gemensamt arbetet inom familjen och med personalen som gjort det möjligt att nå dit vi befinner oss idag, säger Anders och frun Katarina.

Skråmered ligger i Halland i ett landskap som gränsar mellan skogsbygd och slättbygd. Familjen Nilsson är tredje generationen på gården och har stort fokus på mjölkproduktion. Trots stora utmaningar under resan så har familjen Nilsson utvecklat ett företag i absolut toppklass. De har idag 350 kor som producerar drygt 14 000 kg ECM.

– Att vara företagare i denna bransch är utmanande men samtidigt stimulerande med den stora friheten att genomföra sina mål. Vi känner att vårt Lean-arbete och tydliga avelsstrategi har varit några av våra viktigaste framgångsfaktorer, säger Anders.

Juryns motivering lyder:
Årets Mjölkföretagare™ 2021 har med tydliga mål och Lean som ledstjärna skapat ett företag som idag ligger i absolut topp i Sverige. Att skapa ett lag med en gemensam målbild har varit en stark drivkraft i företaget. Tillsammans med en klart uttalad avelsstrategi har det gjort företaget till ett föredöme inom såväl avkastning som djurhälsa.

Företaget visar en unik förmåga i ledarskap och stimulerar sin personal både genom tydlighet och stor lyhördhet. Djuren sätts alltid i centrum, vilket resulterat i mycket hög avkastning med bibehållen god djurhälsa och hållbara kor. Tillsammans med tydligt ledarskap och engagerade medarbetare har det utvecklat gården till ett företag med enorm lyskraft.

Genomtänkt affärsmässighet har varit ledord i företagets utveckling, detta tillsammans med en stor förmåga att anpassa sig till omvärldsfaktorer har bidragit till framgångsresan.

Företaget bidrar också starkt till att lyfta vikten av svensk mjölkproduktion med sin stora öppenhet gentemot konsument och delaktighet i bygdens utveckling.

Årets Mjölkföretagare är ett företag med en avkastning på absolut högsta nivå. Detta tillsammans med en unik syn på affärsmässighet gör dem till en värdig vinnare.

Vi gratulerar familjen Nilsson till utnämningen Årets Mjölkföretagare™ 2021!

Om priset
Priset till Årets Mjölkbonde™ instiftades 2012 för att uppmärksamma och belöna skickliga mjölkföretagare. Vinnaren får titeln Årets Mjölkföretagare™ för att understryka den affärsmässiga prestationen. Priset delas varje år ut till en mjölkföretagare som på ett föredömligt sätt utvecklat sitt företag, är en förebild för andra mjölkbönder och därmed utvecklar mjölksektorn. Han eller hon ska i sitt företagande på ett exemplariskt sätt även samordna lönsamhet, effektivitet, ledarskap och uppvisa stor hänsyn till djur och miljö.

Årets Mjölkföretagare utses av en oberoende jury bestående av personer med olika kompetenser kring mjölkföretagande. Juryn arbetar på uppdrag av Växa Sverige och Ludvig o Co. Utmärkelsen delas ut i samarbete med LRF Mjölk vid den årliga Guldmedaljutdelningen som i år arrangeras på Stockholms slott under oktober månad.

Vid frågor vänligen kontakta:
Per Skargren, Segmentschef Skog och Lantbruk Ludvig & Co, tel: 08-700 20 42, per.skargren@ludvig.se
Anders Nilsson tel: 070-930 06 22
Gustav Kämpe, juryns ordförande, tel: 070-329 74 00

Ludvig & Co är Sveriges största redovisnings- och rådgivningsföretag med 70 000 kunder och 1 300 medarbetare på fler än 130 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi, fastighetsförmedling, juridik, skatt och affärsrådgivning som ger affärsnytta för småföretagare.

Filip Olsson

Segmentschef för Skog och Lantbruk 073-0454653