Lantbrukare ser investering i utlandet som möjlighet

Vi märker ett konstant ökande intresse för att köpa mark framför allt i våra östra grannländer. Både svenska lantbrukare och investerare tittar på möjligheterna att investera utomlands, säger Jörgen Rasmussen, chef för LRF Konsults affärsrådgivning i södra Sverige. I Danmark finns en tradition att söka sig utomlands. Under åren har danskarna byggt upp ett väl fungerande kontaktnät och erfarenheter som nu överförs till svenska intressenter. LRF Konsults danska samarbetspartner Dansk Landbrugsrådgivning berättar att över en tredjedel av de danska lantbruksföretagarna under 40 år överväger att investera i lantbruksföretag utanför landets gränser. Allt fler väljer att köpa mark utomlands istället för att expandera på hemmaplan – Lägre markpriser, vilket på sikt bör kunna ge bra värdestegring och utdelning, lägre produktionskostnader och stordriftsfördelar är de främsta skälen till varför många väljer att etablerasig utomlands. I en tid där många äldre lantbrukare förbereder sin pension öppnas intressanta möjligheter för utländska investerare att göra goda affärer. I Sverige och Danmark är situationen den omvända. När det är dags att generationsskifta är det en dyr affär och många yngre vänder blicken österut, enligt Knud Simonsen, chef för Dansk Landbrugsrådgivnings utlandsenhet (DLBR). Seminarium - Intresserad av att investera i utlandet LRF Konsult och DLBR bjuder in till seminarium på temat ”Intresserad av att investera i utlandet” tisdag den 8 april kl 10.00-15.00 på Elite Hotel, Marian Plaza, Helsingborg. För mer information kontakta: Jörgen Rasmusson, LRF Konsult Telefon: 040-10 52 07, eller 0703-99 74 84, E-post: jorgen.rasmusson@konsult.lrf.se Knud Simonsen, DLBR Telefon: +45.2171.7709 Besök vår hemsida: www.konsult.lrf.se