LRF tar in ny ägarpartner i LRF Konsult

LRF tar in ny ägarpartner i LRF Konsult

Med 75 000 kunder är LRF Konsult Sveriges ledande rådgivnings- och redovisningsbyrå. För att även i framtiden ligga i framkant och leverera efterfrågade och relevanta tjänster till Sveriges småföretagare har ägaren LRF valt att ta in Altor som ny huvudägare.

- Vi ska få landets småföretagare att växa. Därför gäller det att hela tiden skapa ännu bättre nytta för kunden – nya digitala tjänster, effektiv och kunnig rådgivning och ett bredare tjänsteutbud. Med Altor som ny huvudägare får vi ännu bättre möjligheter att vara snabbrörliga och offensiva när det gäller utveckling för att möta kundernas nya behov, säger Katarina Klingspor, VD LRF Konsult.

Altor Fond IV kommer att äga 75 procent av LRF Konsult. LRF står med 25 procent kvar som långsiktig delägare.

- Vi är mycket nöjda med att ha hittat en kraftfull ägarpartner i Altor för att få mer relevant kunskap och resurser för att LRF Konsult ska växa och vara Sveriges bästa rådgivningsföretag för småföretagare. Samtidigt är vi kvar som långsiktig ägare med en betydande andel, säger Anders Källström, VD för LRF.

LRF Konsult har drygt 1400 anställda och 130 kontor i hela Sverige. VD Katarina Klingspor välkomnar den nya ägaren Altor.

- LRF Konsult är en affärsrådgivare med bred branschkunskap inom ekonomi, juridik, affärsrådgivning och mäkleri. Den lokala närvaron genom det omfattande kontorsnätet är en unik tillgång. Vi ser goda utvecklingsmöjligheter för LRF Konsult på en marknad i snabb förändring, säger Altors grundare Harald Mix.

Pressträff
Med anledning av detta bjuder vi in till pressträff på Franzéngatan 6 idag den 12 mars klockan 13.00 i Stockholm.

För mer information vänligen kontakta:
Ulf Wallin, presschef LRF, 073-334 60 96, ulf.wallin@lrf.se
Tor Krusell, kommunikationschef Altor Equity Partners, 070-543 87 47, tor.krusell@altor.com
Anna Burlage Sjöberg, Pressansvarig LRF Konsult 070-872 32 91, anna.sjoberg@lrfkonsult.se

Fakta LRF
Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. För mer information besök www.lrf.se

Fakta Altor
Altors fyra fonder har sedan starten rest ett totalt utfäst kapital på EUR 5,8 miljarder. Fonderna har hittills investerat mer än EUR 3,8 miljarder i fler än 40 företag. Investeringar har gjorts i mellanstora nordiska företag med fokus på värdeökning genom tillväxt och operationella förbättringar. Bland befintliga och tidigare investeringar finns Ålö, Byggmax, Carnegie Investment Bank, Dustin, Helly Hansen, Lindorff och SATS ELIXIA. För mer information besök www.altor.com

LRF Konsult är Sveriges största redovisnings- och rådgivningsföretag med 75 000 kunder och 1 400 medarbetare på fler än 130 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi, skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för småföretagare.