Stora energibolag accepterar Ludvig & Co:s arrendetrappa

Stora energibolag accepterar Ludvig & Co:s arrendetrappa

Ludvig & Co har tagit fram ett sätt för Sveriges markägare att få betalt för arrende av sin mark i relation till rådande elpris. Prismodellen för arrende av mark till solcellsanläggningar innebär att markägaren utöver årlig grundersättning också får del i utvecklingen av elpriset utifrån en arrendetrappa. Prismodellen har nu accepterats av två av Sveriges större energibolag. Med bakgrund i de ökade elpriserna kan detta leda till ökade intäkter för markägarna.

De senaste två åren har elpriserna skjutit i höjden. Solceller har mot bakgrund av detta blivit ett miljövänligt alternativ för att producera el. Solceller kan användas till egen energiförsörjning eller så kan man som lantbrukare upplåta mark till solcellsanläggning.

- Om elpriset går upp, så går solcellsbolagen bättre och då bör markägaren få del i detta. Med arrendetrappan fördelas intäkterna mer rättvist och på så sätt upprätthålls även markägarnas intresse för fortsatt utveckling av förnyelsebar energi. Det är glädjande att arrendetrappan nu godkänts av några av de stora aktörerna och de får ju fortfarande huvuddelen av vinsten, samtidigt som det skapar en både flexibel och mer rättvis fördelning av vinsterna, säger Nils Johan Ingvar-Nilsson.

Investeringsmöjlighet för markägare
Investeringar i solcellsparker kräver väldigt långa arrendeavtal, då driftstiden är lång. Samtidigt är de rörliga kostnaderna låga. Det i kombination med stor variation i elpriser de senaste åren och generellt ett högt prisläge, ger höga vinster i energibolagen.

- Markägaren kan bygga hur mycket solceller den vill medan solcellsföretagaren är begränsad av tillgången på mark. Det måste med andra ord finnas incitament för markägaren att vilja vara med. Ludvig & Co hjälper både till med affärsmässiga beräkningar, förhandlingar och själva avtalsskrivningen, säger Nils Johan.

Korrelerar med behov i Europa
Solceller producerar majoriteten av sin energi under dagtid på sommarhalvåret. Det är också då södra halvan av Europa använder huvuddelen av sin energi, framför allt till air condition.

- Med gemensam europeisk elmarknad och kablar ner på kontinenten, kan vi bidra med el från solenergin och samtidigt få del av kontinentens högre elpris, avslutar Nils Johan.

Seminarium på Borgeby Fältdagar om solceller som företagsmöjlighet
Den som vill veta mer om solceller som företagsmöjlighet är välkommen till Ludvig & Co:s seminarium på temat ”Solparksarrende en lysande affär eller mörka moln vid horisonten”. Här belyser Nils Johan Ingvar-Nilsson och hans expertkollega Lars Persson både de juridiska och de ekonomiska aspekterna för solcellsanläggningar.
Datum & tid: torsdag 29 juni kl. 13.00
Plats: Seminarietältet
Mer p
å Borgeby: Ludvig & Co:s lantbrukskunniga rådgivare finns i monter S96 i stora tältet.

Har du frågor eller vill boka en intervju kontakta:
Caroline Göransson, Ansvarig Ludvig & Co på Borgeby Fältdagar
Tel: 040-664 16 84, Epost: caroline.goransson@ludvig.se