LSU växer med 9 nya medlemmar

Under LSU – Sveriges Ungdomsorganisationers årsmöte, 17-18 november välkomnades 9 nya medlemmar: ESN Sverige, Europeiska Ungdomsparlamentet, Juseks studerandesektion, Liberala Ungdomsförbundet, Skog och Ungdom, Smart Ungdom, Studentradion i Sverige,    Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa samt Unga Reumatiker. Därmed samlar LSU 80 nationella ungdomsorganisationer som i sin tur samlar omkring 600 000 unga.

- Det är roligt och viktigt att så många nya ungdomsorganisationer sökt sig till LSU. Genom att samla en större bredd av ungdomsorganisationer blir vi starkare som gemensam intresseorganisation och som påverkansaktör för ungas organisering, säger Felix König, omvald ordförande för LSU.

Under årsmötet antogs ett reviderat idéprogram. I programmet tydliggörs att unga och ungdomsorganisationer måste ges ökad makt och inflytande i samhället, till exempel genom att ungdomsorganisationer släpps in i skolans korridorer och att ideellt engagemang ska kunna utföras på skoltid.

- Det är oacceptabelt när civilsamhället stängs ute från skolan, det ska vi gemensamt förändra. Under 2013 kommer vi också påverka regeringen för en ambitiös ungdomspolitik med sikte på ökad makt, inflytande och självständighet för unga i Sverige, avslutar Felix König.

Årsmötet valde också en ny styrelse som tillträder den 1 januari 2013, och består av:

Ordförande:

Felix König, RFSL Ungdom (omval på posten)

Vice ordförande:

Mattias Hallberg, Sveriges Elevkårer (omval på posten)
Linda Wallberg, equmenia (omval på posten)

Ledamöter:

Martin Erkenborn, RUM – Riksförbundet Unga Musikanter (omval)
Ola Karlman, Ungdom mot Rasism (omval)
Anna Nordström, Förbundet Vi Unga (omval)
Anja Olin Pape, CISV (nyval)
Axel Cronert, Svenska Scoutförbundet (nyval)
Niclas Persson, Rädda Barnens Ungdomsförbund och Grön Ungdom (nyval)
Nina Nilsson, Unga Allergiker (nyval)

Felix König

Ordförande, LSU

felix.konig@lsu.se

Olle Svahn
Projektledare, LSU
olle.svahn@lsu.se

• ungdomsorganisationer
  • skolan
  • ungdomspolitik

Ungdomsorganisationer förändrar och förbättrar unga människors vardag. Att gemensamt driva en ungdomsorganisation ger unga en möjlighet till makt och resurser för att påverka sin egen omgivning. De är mötesplatser för över en halv miljon unga medlemmar i Sverige som genom sitt engagemang får unik kompetens och ett sammanhang för sina idéer. LSU samlar Sveriges ungdomsorganisationer för att vi gemensamt ska förbättra förutsättningarna för ungas organisering, i Sverige och i världen. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.