"Pinsamt lite forskning om ideellt engagemang"

Idag presenterades tankesmedjan för det civila samhället - Sektor3. För LSU - Sveriges Ungdomsorganisationer är det en självklarhet att stödja initiativet.

- Den privata och offentliga sektorn granskas och nagelfars ofta i media och forskning. Det är pinsamt att det finns så lite forskning kring betydelsen eller konsekvenserna av de hundratusentals ideella arbetstimmar som görs i Sverige. Sektor 3 behövs för att väcka debatt kring hur det civila samhället påverkar människors vardag, säger LSU:s ordförande Hanna Hallin.

Sektor3:s mål är att granska, synliggöra och debattera det civila samhället, och dess förutsättningar. LSU är en av de organisationer som från början blir medlemmar.

- Det civila samhället är i en stor förändringsfas. Inte minst nu, när vi ser att sektorn åldras och ungas engagemang tar andra vägar är det viktigt att veta vad konsekvenserna blir för samhället, säger Hanna Hallin.

Hanna Hallin
Ordförande LSU