Biljettsläpp den 16 juli kl 10.00 på luger.se/aurora

Aurora [NO] till Sverige våren 2022

Ett par gånger per generation dyker det upp en musikalisk urkraft lika egensinnig som den är kommersiell. Artister som lyckas bibehålla sin unika särart samtidigt som de skapar framåtblickande, knivskarp popmusik. Kate Bush och Björk är två exempel, norska Aurora ett mer samtida. Den nu 25-åriga artisten har konstruerat ett sagoliknande universum fyllt av nordisk mytologi, ekologi och inte minst det singulära väsen som är Auruora själv. Den storslagna musiken är ena sekunden luftig och meditativt atmosfärisk för att sedan förvandlas till en vild storm av smattrande slagverk och stora känslor. Alltid drabbande, aldrig förutsägbar.

När Kate Perry berättade för världen att hennes favoritlåt var ’Runaway’ 2015 var det inte många som hade hört talas om Aurora. 2021 är läget annorlunda. Aurora Aksnes har idag hunnit få hundratals miljoner streams, fått Billie Eilish att vilja bli artist, sjungit i filmen Frost 2, släppt det hyllade albumet ’All My Demons Greeting Me As A Friend’ (2016) samt de två sammankopplade EP-skivorna ’Infections Of A Different Kind – Step 1’ (2018) och ’A Different Kind Of Human – Step 2’ (2019). Den 6 mars tar Aurora med sig sin fantastiska värld för en konsert på Fållan i Stockholm.

Kategorier

Luger arrangerar konserter med svenska och internationella akter i Sverige och Norden. Luger är även en bokningsagentur för svenska och internationella artister, liksom arrangör av festivalerna Way Out West, Åre Sessions, Stockholm Music & Arts och Popaganda.