Chance the Rapper [US] klar för stor spelning på Way Out West!

Chance the Rapper [US] klar för stor spelning på Way Out West!

Chance The Rapper betraktas med rätta som en vår tid absolut bästa och mest relevanta artister. En status han vunnit helt utan hjälp av vare sig skivbolag eller kommersiellt tillvända produktioner. Med sin stora kärlek till gospel och sitt komplexa textförfattande fortsätter pionjären Chance the Rapper att utmana hiphopens normer utan att för ett ögonblick tappa kontakten med dess fundament. Vi är mycket glada att kunna meddela att Chance the Rapper återkomst till Sverige blir i form av en spelning på Way Out West, fredag 12 augusti!

Det var med det tredje, grammisvinnande mixtapet ’Coloring Book’ (2016) som Chance The Rapper nådde de breda massorna. Med bangers som ’No Problem’ med Lil Wayne och 2 Chainz, ’Juke Jam’ med Justin Bieber och ’All We Got’ med Kanye West så var albumet inte bara en kommersiell succé med miljarder streams utan också i högsta grad en konstnärlig triumf. Sedan dess har Chance The Rapper fortsatt cementera sitt rykte som en singulär rapstjärna i samarbetet med Justin Bieber på ’Holy’, på albumet ’The Big Day’ (2019) och på mixtapet ’Merry Christmas Lil Mama’ (2020). Med nya retsamt korta singeln ’A Bar About a Bar’ visar Chance att han är hungrigare än någonsin.

Way Out West går av stapeln mellan den 11–13 augusti runtom i centrala Göteborg. Biljetterna till sommarens Way Out West är släppta i detta nu och flera biljettkategorier har redan sålt slut. I år kommer festivalen att gästas av bland annat Tame Impala, Dave, Burna Boy, Nick Cave & The Bad Seeds, First Aid Kit, Yung Lean, Central Cee, Girl In Red, Slowthai + många fler. Festivalen har fortfarande fler akter att släppa inför sommarens stora fest, vilket kommer ske kontinuerligt fram till augusti.

KLARA ARTISTER FÖR WAY OUT WEST 2022

Tame Impala [AUS] / Dave [UK] / Nick Cave & The Bad Seeds [AUS] / First Aid Kit / Burna Boy [NGA] / Yung Lean / Jamie xx [UK] / slowthai [UK] / Chance the Rapper [US] / Central Cee [UK] / Girl in Red [NO] / Amason / The Tallest Man on Earth / Kings of Convenience [NO] / MØ [DK] /Michael Kiwanuka [UK] / Caribou [CAN] / Augustine / Little Simz [UK] / LÉON / AJ Tracey [UK] / Frida Hyvönen / Mwuana / Margo Price [US] / Holly Humberstone [UK] / Jonathan Johansson / Daniela Rathana / Sabina Ddumba / Anaïs Mitchell [US] / Fred again.. [UK] / Ty Segall & Freedom Band [US] / Alex G [US] / Katy Kirby [US] / Tove Styrke / Black Country, New Road [UK] / Sons of Kemet [UK] / Boy Pablo [NO] / Nilüfer Yanya [UK] / Romy [UK] / Princess Nokia [US] / Pa Salieu [UK] / Nicole Sabouné / Mdou Moctar [NER] / Bikini Kill [US] / Arooj Aftab [PK] / beabadoobee [UK] / Kite / JADA [DK] / Jayda G [CAN] / Arab Strap [SCO] / Q [US]

Kategorier

Luger arrangerar konserter med svenska och internationella akter i Sverige och Norden. Luger är även en bokningsagentur för svenska och internationella artister, liksom arrangör av festivalerna Way Out West, Åre Sessions, Stockholm Music & Arts och Popaganda.