Danmarks största band spelar i Sverige i höst!

Danmarks största band spelar i Sverige i höst!

I Danmark beskrivs de som landets största band där de säljer ut stora arenor på löpande band. Den 1 september kommer de för första gången till Stockholm för en konsert på Nalen Klubb – biljettsläpp fredag 27 maj klockan 10.00 via Luger.se!

Hösten 2021 blev the Minds of 99 hyllade i världspressen då de den 12 september uppträdde på ett utsålt parken i Köpenhamn. Konserten var den första stora stadionkonserten i Europa efter att lockdowns präglat stora delar av Europa. Konserten blev ett hopp om att livemusik och stora konserter var på väg tillbaka. Under 2022 har bandet nyligen genomfört en av de största inomhusturnéerna i dansk musikhistoria. Men när The Minds of 99 kommer till Sverige startar de helt från grunden igen, och det är bandet helt medvetna om:

Vi är ingenting utanför Danmark. Det vet vi med säkerhet. Men det är också det som är det spännande, att spela våra låtar med samma energi fast på de där små klubbarna som vi saknar att spela på. Man behöver inte känna till oss, ha hört oss eller kunna danska. Det är bara energi, och det kommer märkas. Vi kommer vara det skitiga bandet vi innerst inne är, det blir fett!, säger sångaren Niels Brandt.

Om man följer med i dansk musik har det varit svårt att undgå kultbandet The Minds of 99 sedan deras debut 2014. New Wave-bandet, bestående av fem barndomsvänner från Köpenhamn, har uppnått saker inga andra före dem har uppnått och långt mer än vad de hade kunnat hoppas på när de startade bandet. De kommer nu för första gången till Stockholm när de spelar på Nalen Klubb.

Sedan deras självbetitlade debutalbum från 2014 har The Minds of 99 representerat något helt eget på den danska musikscenen, då danskspråkig new wave rock inte direkt har hört till vanligheterna. Deras explosiva debutsingel ’Det Er Knud Som Er Død’, baserad på en dikt av den danska författaren Tom Kristensen, fick bandet etablerat som ett stort hopp i den danska musikunderjorden.

Sedan deras debut har bandet satt en högre ribba för deras musikaliska output som hela tiden har utvecklat sig. Med det sagt har de alltid behållit kärnan av det som definierar The Minds of 99 som ett helt enastående band – ett band som spelar och svettas med hög intensitet. Att The Minds of 99 har fått sitt enorma genombrott i en tid då kommersiellt populära band inte hänger på träden gör inte bandets resa mindre intressant. Samtidigt har bandet en av de mest karismatiska frontpersonerna i Niels Brandt, som med sina existentiella texter och eld i ögonen aldrig är tråkig varken att se eller lyssna på.

Du har nu möjlighet att se ett av Danmarks största namn i en intim miljö när de den 1 september kommer till Nalen Klubb i Stockholm för deras första klubbspelning i Sverige.

Kategorier

Luger arrangerar konserter med svenska och internationella akter i Sverige och Norden. Luger är även en bokningsagentur för svenska och internationella artister, liksom arrangör av festivalerna Way Out West, Åre Sessions, Stockholm Music & Arts och Popaganda.