För andra året i rad går klimatmötet Greentopia av stapeln i samband med Way Out West i Göteborg. Nu presenterar man de första talarna!

Forskare, opinionsbildare, konstnärer och psykologer till klimatmöte under Way Out West

Den 10-11 augusti samlas företag, offentliga aktörer och civilsamhället på klimatmötet Greentopia under musikfestivalen Way Out West i Göteborg. På scen finns världsledande forskare, unga aktivister, disruptiva konstnärer och opinionsbildare, och pionjärer från både kultur- och idrottssektorn. Nu kan vi avslöja klimatmötets första talare.

– För att nå FN:s globala mål och förhindra en eskalerande klimatkris behöver vi en snabb, storskalig och rättvis samhällsomställning. Evenemangen kan hjälpa oss att visualisera framtiden, testa nya koncept och innovationer, och inte minst att engagera civilsamhället, säger Per Olsson, Vice Vetenskapschef på Stockholm Resilience Centre och en av arrangörerna av klimatmötet.

Greentopia är evenemangsbranschens initiativ för att påskynda omställningen, och tillvarata den transformativa potential som finns hos evenemang. Klimatmötet arrangeras av Svensk Live, Stockholm Resilience Centre, Föreningen LiveGreen, Göteborg & Co och Way Out West.

– Som festivalarrangörer, såväl som medmänniskor, är vi skyldiga att rannsaka och utmana oss år efter år. Hur kan vi bli bättre? Vem kan vi inspireras av? Hur kan vi inspirera andra? Vi är otroligt stolta över att få vara en liten del av Greentopia ännu ett år. Vi tror på kraften i inspirerande samtal, ny kunskap och oväntade möten och vet att Greentopia kan vara en plats för just detta, säger Liza Nilsson från Way Out Wests festivalledning.

I programmet kommer vi att djupdyka i ämnen såsom radical imagination, klimatförnekelse, beteendedesign, greenwashing och social rättvisa i förhållande till klimatförändringarna. Huvudtemat för årets klimatmöte är “evenemang som förändrande kraft”. Hur kan evenemang ge plats åt nya innovationer och idéer? Kan de hjälpa oss att lämna det gamla, och träda in i det nya? På vilka sätt kan vi influera besökare till mer hållbara val, och hur utmanar vi ett orättvist system?

– För att hantera klimatförändringarna behöver vi kraft, engagemang, mod, kunskap, förebilder och visioner. Här har musiken en unik roll att spela. Musiken kan väcka känslor, samla människor, ge oss den glädje och styrka vi behöver. Vi kan bättre, vi människor har så många sociala superkrafter som verkligen behövs nu - och vi behöver kulturen för att komma i kontakt med dem, säger Kata Nylén på Klimatpsykologerna.

Nu kan vi stolt presentera de första talarna och moderatorerna:

Isabelle McAllister (moderator), kreativ omställningsaktivist, författare och programledare, som prisats för sitt arbete med att på vetenskaplig grund förmedla hållbarhetsinspiration.

Gurgin Bakircioglu, journalist, programledare och föreläsare inom klimaträttvisa, samt aktuell med SVT-dokumentären “Aldrig mera kebab”.

Ida Lemoine, VD på Beteendelabbet, som inspirerat tusentals att tillämpa både beteendedesign och nudging för en mer hållbar utveckling.

Gustav Martner, Head of Creative på Greenpeace, expert inom greenwashing, och pådrivare av ett fossilreklamförbud.

Linnéa Vågen Svensson. Head of Sustainability på Rosendal Garden Party och projektledare av flera nordiska och europeiska initiativ för en hållbar musik- och eventbransch.

Hanna Grahn. Climate Action Manager på Spotify, som leder bolagets globala arbete med att nå nettonollutsläpp 2030, samt att använda plattformen förändring.

Tove Blomgren, Creative Director för innovationsstudion SALLY i EY Doberman, som använder kreativitet och teknologi för att visualisera framtiden.

Andreas Magnusson (moderator), kungligt prisad klimataktivist från Fridays For Future och projektledare på Climate Live.

Fredrik Moberg (moderator), populärvetenskaplig kommunikatör, författare och forskare vid Stockholm Resilience Centre.

Jakob Trollbäck, grundare av The New Division som löser komplexa utmaningar genom design och kommunikation, och Creative Director för FN:s globala mål.

Kata Nylén, leg psykolog, författare och grundare av Klimatpsykologerna, med en bakgrund inom att skapa mod och handlingskraft genom kulturella intryck.

Louise Lindén, kungligt prisad entreprenör, föreläsare och riskidealist, med 12 års erfarenhet av hållbar festivalproduktion, konstnärlig aktivism och kreativ klimatkommunikation.

Martin Hultman, prisad forskare, grundare av världens första center för studier inom klimatförnekelse, och författare som granskar motstånd till klimatomställningen.

Per Olsson. Vice Vetenskapschef, docent och prisad forskare vid Stockholm Resilience Centre som fokuserar på samhällsomställningar till mer rättvisa och hållbara framtider.

Om Greentopia
I Greentopia går evenemangsnäringen samman med ett antal svenska städer för att minska det gemensamma klimatavtrycket, med fokus på de områden som ger mest klimatnytta vid evenemang: transport, mat och dryck samt textil. Anslutna till Greentopia arbetar målmedvetet för att minska de klimatavtryck som evenemangen medför, men ska också arbeta aktivt för att påverka besökare och andra intressenter för att tillsammans bidra till målet om klimatneutrala städer 2030.

Om Way Out West
Way Out West är musikfestivalen som går av stapeln i Slottsskogen, Göteborg den andra helgen i augusti varje år. Förutom ett hundratal artister presenterar festivalen ett prisbelönt vegetariskt matutbud och ett premiärtätt filmprogram. Hållbarhet har varit en stor del av Way Out Wests DNA sedan starten och festivalen har i många år använt sin plattform för att lyfta viktiga samhällsfrågor, sida vid sida med insatser för att själva sänka sina egna utsläpp.

Kontakt Way Out West – Liza Nilsson: liza@luger.se • 070-390 95 05
Frågor om klimatmötet, programmet och pressackreditering kan ställas till:
Per Olsson: per.olsson@su.se • 073-707 87 97
Louise Lindén: louise@livegreen.se • 073-4427810