Brittiska Jorja Smith och J HUS är båda klara för Way Out West 2018 och gör bl.a. Arcade Fire, Lykke Li, Brockhampton och Noname sällskap i Slottsskogen 9-11 augusti.

HYLLAD HIPHOP OCH R&B TILL WAY OUT WEST 2018

Som tidig julklapp kan Way Out West nu presentera två nya och riktigt starka namn till 2018 års lineup. Två artister vars karriärer just nu blommar för fullt men där potentialen inför framtiden är helt gränslös.

Jorja Smith är en av Storbritanniens absolut mest lovande R&B-röster och tilldelades nyligen kreddiga UK Critic Choice Awards (ett pris som tidigare vunnits av Adele, Sam Smith och James Bay, bland andra). Världen sliter och drar i Jorja Smith just nu, och spelningen på Way Out West blir hennes första i Sverige någonsin

J Hus mix av hiphop, afrobeat, dancehall och grime presenterades ordentligt tidigare i år genom det omåttligt hyllade debutalbumet Common Sense. I sommar gör han sin första festivalspelning på svensk mark i Slottsskogen.

Klara artister sedan tidigare är Arcade Fire, Lykke Li, Brockhampton, Mura Masa, Noname och Grizzly Bear.

Biljetter och mer info på wayoutwest.se.

JORJA SMITH [UK]

Få röster kommer att bli så tongivande i framtiden som Jorja Smiths. Med en stämma som ekar lika mycket det förflutna som samtiden och framtiden har Smith redan lovordats som rösten för en ny generation. Första låten släppte hon under 2016 – retroinspirerade Blue Lights – som strax därefter följdes upp av starka Where Did I Go?, som i sin tur utsågs till en favoritlåt av rapparen Drake. Samme Drake gjorde i år Jorja Smith till en alltmer namnkunnig artist då hon fick gästa hans omåttligt hyllade spellisteprojekt More Life på två låtar. Eller gästa och gästa – på Jorja Interlude skiner hon starkare än huvudobjektet själv. Förutom sina egna singlar släppta under året blev More Life-medverkandet droppen som fick bägaren att rinna över – Jorja Smith är nu en av Storbritanniens absolut mest lovande R&B-röster.

Hennes fantastiska 2017 kulminerade nyligen i och med vinnandet av kreddiga UK Critic Choice Awards – ett pris som tidigare vunnits av storheter som Adele, Sam Smith och James Bay. Det här är bara början för Smith, som under 2018 kommer att dela med sig av mer ny musik. Pitchfork har redan konstaterat att hon har en röst som kan läka världen, och The Fader har proklamerat att hennes stämma kan tysta ett helt rum. Världen sliter och drar i Jorja Smith just nu, och spelningen på Way Out West blir hennes första i Sverige någonsin.

J HUS [UK]

Momodou Jallow är en ung och kvicktänkt man, som känner världen han växt upp i väl och självmedvetet omfamnar musiken som varit dess soundtrack. Han vet hur det ska förädlas och omformas, hur det ska bli något eget och speciellt, tack vare hans tydliga begåvning och ambition. Och det hörs på Common Sense – för musikvärlden känd som det första stora verket skapat av London-bördige J HUS. Den 22-åriga talangen har tagit den klassiska vägen och under tiden banat sin egen: han har freestyle-rappat över andras beats som nyfiken tonåring och lagt upp det online, blivit upptäckt av likasinnade lokala förmågor som det kryllar av i den engelska huvudstaden, jobbat på ett mixtape och byggt vänskaper, gästat på de nya vännernas projekt. Med korsningar mellan hiphop, afrobeat, dancehall och grime har J HUS tagit vägen rakt igenom och nått sin destination med albumet, som omedelbart hyllades av press på bägge sidor av Atlanten.

J HUS karriär har hittills varit en spikrak stege uppåt som i år kulminerade i och med släppet av det omåttligt hyllade debutalbumet Common Sense. Med det sagt är resan långt ifrån över än, för trots att albumet släpptes i maj har J Hus relevans bara blivit mer påtaglig. Clash Magazine, The Independent och Evening Standard gav alla albumet näst högsta betyg med löften om att det här är en resa som bara börjat. Även nu när musikåret 2017 ska summeras har Common Sense hamnat högt på listorna – Complex UK tycker att albumet var årets bästa, Dummy säger att det var årets fjärde bästa och Mixmag tycker det femte. Bara i år har J Hus även haft tio låtar som legat på topplistan i Storbritannien – minst sagt en stor bedrift. I sommar gör J Hus sin första festivalspelning på svensk mark hos oss på Way Out West i Slottsskogen.

OM WAY OUT WEST

Musik- och filmfestivalen Way Out West – som lockar besökare från hela Sverige och även från stora delar av resten av världen – har i tolv år fyllt Göteborg och Slottsskogen med musik, fest och kultur i dagarna tre. Programmet består av de största världsstjärnorna, mest intressanta nykomlingarna, filmpremiärer, utmanande samtal, god vegetarisk mat och ett gediget klubbprogram under namnet Stay Out West som tar vid nattetid runtom i centrala Göteborg.

Fler än 100 artister kommer att spela under festivalens tre dagar, som i år förväntas locka över 30 000 besökare per dag. Tidigare år har världsartister som Frank Ocean, Kanye West, Lana Del Rey, Prince, Robyn, Alicia Keys, PJ Harvey och Erykah Badu stått på scen i Slottsskogen.

Filmprogrammet på Way Out West är sedan 2011 en självklar och uppskattad del av festivalen. Varje år väljs ca 35-40 filmer ut, och visas på biografer utspritt i Göteborg liksom på festivalområdet i Slottsskogen. Under åren har Way Out West stått värd för premiärer av filmer som Searching For Sugarman, The Square, Turist, Palme, Monica Z, Boyhood, Tusen Bitar, Snabba Cash 1-2
under festivalen. Filmutbudet är en blandning av spelfilmer, dokumentärer, tv-serier och kortfilmer, ofta med ett fokus på musik och samhällsfrågor.

Sedan 2013 är Way Out West certifierade enligt ISO 20121, en certifiering som vi svarar mot med en trebens-princip där social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet måste samverka för att fungera. För mer information om Way Out West och festivalens hållbarhetsarbete, se här.

Kategorier

Luger arrangerar konserter med svenska och internationella akter i Sverige och Norden. Luger är även en bokningsagentur för svenska och internationella artister, liksom arrangör av festivalerna Way Out West, Åre Sessions, Stockholm Music & Arts och Popaganda.