Islands (CAN) till Sverige

11 februari 2009 - Stockholm, Debaser Slussen
12 februari 2009 - Oslo, John Dee
13 februari 2009 - Malmö, Debaser Malmö

Efter The Unicorns uppbrott utkristalliserades i slutet av 2005 det som kom att kallas Islands. Nicholas Thorburn och Jamie Thompson omgrupperade och skapade ljus, neopsykeledlisk pop tillsammans med det fyra andra Montrealmän. "Return to the Sea" var färdig 2006 och gjordes tillsammans med personer från till exempel Arcade Fire och Wolf Parade. Slutprodukten blev en urkanadensisk, vidunderlig popskiva som släpptes på Rough Trade. "Return to the Sea" är som The Unicorns i koncentrerad, förfinad form, dess styrkor förstärkta och med tillägg av harmonier, fioler och inspiration från Paul Simons "Graceland" långt innan Vampire Weekend ens tänkt tanken. "Don't Call Me Whitney, Bobby" och "Jogging Gorgeous Summer" är så rätt att det smärtar.

Sångaren Nick Thorburn blir geniförklarad titt som tätt och dyker upp i nya sammanhang hela tiden, till exempel har han ett sidoprojekt med producenten Daddy Kev som närmast beskrivs som en hawaiinspirerad superduo. Tidigare i år kom The Islands tillbaka med en ny skiva, nytt skivbolag, ett nytt sound och en massa nya gitarrer. "Arm's Way" resultatet av en förvandling från flummig och vacker pop till flummig och fantastisk rock! På nya skivbolaget Anti Records har The Islands odlat fram en ny ton som består av ännu fler fioler och gitarrer, rakt på och tvärsäkert med elegans, möjligen besläktad med MGMT. Skivan har blivit kallad Nick Thorburns "69 love songs" och langar fram perfekta låtar som "Creeper" och "Pieces of You". Allt talar för att The Islands spelningar i Skandinavien kommer att bli det överlägset mest spännande och överväldigande du kan uppleva en februarikväll 2009.

Don't call me Whitney, Bobby
www.youtube.com/watch?v=F2SSIcG8FH4

Creeper
www.youtube.com/watch?v=5lSKd7lBwFY

BILJETTER
Se respektive spelställe för information om biljetter.

HEMSIDA
www.islandsareforever.com