Laleh släpper nytt och spelar på Cirkus

21 februari 2009 - Stockholm, Cirkus

Från att mest ha varit Hon Den Där Duktiga Tjejen Från "Jalla, Jalla", seglade Laleh med rak kurs in i folkets hjärtan 2005. Med det mångfacetterade och oändligt hyllade debutalbum "Laleh" blev hon Sveriges nya, sympatiska och vida omtyckta popprinsessa. Efter att tidlösa "Live tomorrow" blivit en tvättäkta dunderhit, började Laleh sälja ut sina turnéer och ta emot floder av priser och hyllningar - Grammis, P3-Guld, Rockbjörnen, you name it. Nu är hon inte "ny" längre men hon är fortfarande Sveriges popprinsessa och i slutet på januari 2009 släpper hon sitt tredje album. Men redan i december släpps första singeln från skivan och redan nu blåser vindarna succé.

Laleh har en gång sagt - "Det är underligt hur en liten tanke kan växa till en känsla och sen till en låt." och där andra kreativa människor ibland utstrålar egocentrering och självgodhet, ger Laleh intrycket av att vara en person som tar sin integritet på allvar. Här är det äkta, mänskliga känslor som styr, och ingen, allra minst Laleh, kan värja sig mot dem. Vad som gör Laleh så speciell är inte bara hennes oemotståndliga blandning av vemodiga visor och skarp pop som svämmar över av känslor. En av förklaringarna till Lalehs till synes oändliga framgångar och prisregn beror till mångt och mycket på just hennes sympatiska personlighet.

På sina skivor är det Laleh som skriver musiken och hon spelar alla instrument själv, men i live-sammanhang backas hon upp av ett lysande band. Resultatet blir en rent magisk konsertupplevelse, full av liv. År 2006 var Laleh en av landets flitigaste turnerande artister, med spelningar över hela Skandinavien. Trots det - eller kanske just därför - säljer Laleh ut spelning efter spelning, och efter lanseringen av albumet "Prinsessor" 2006 var publikens behov att få se Laleh enormt. Nu kommer behovet tillbaka, först i form av längtan inför albumsläppet, sen kommer du inte få nog av din skivspelare och "Lalehs nya", och varje gång du lyssnar på skivan kommer behovet av att se henne live växa mer och mer. Och det är ju där vi vill ha henne, svagt leende i scenljuset, med passionen så stark att man kan skära i den.

AKTUELLT SKIVSLÄPP
I januari släpps Lalehs tredje album. Namnet är inte bestämt än. I december släpps första singeln från skivan.

Laleh spelar även här:
On 18-feb SE Luleå Kulturens Hus
Tors 19-feb SE Umeå Sagateatern
Fre 20-feb SE Östersund Gamla Teatern
Lör 21-feb SE Stockholm Cirkus
Tors 26-feb SE Uppsala Konsert & Kongress
Lör 28-feb SE Norrköping Borgen
Tors 05-mar SE Västerås Sigurdsgatan 52
Fre 06-mar SE Örebro Club 700
Fre 13-mar SE Vara Konserthuset
Lör 14-mar SE Ytterjärna Kulturhuset
Fre 20-mar SE Malmö KB
Lör 21-mar SE Helsingborg Tivoli
Sön 22-mar SE Göteborg Lisebergshallen

HEMSIDA
www.laleh.se

BILJETTINFORMATION STOCKHOLM
Köp biljett direkt här

Biljetter säljs via Cirkus på 08-660 10 20 och www.cirkus.se, Ticnet på 077-170 70 70 och www.ticnet.se. 13-års åldersgräns.
Samt hos SJ, 0771-75 75 75, www.sj.se/upplevelser eller i närmaste SJ Resebutik.