I Mästerbotten-lineupen syns inga mindre än Fricky, Cleo, Jelassi, Hoopdiggas Club, Trainspotters, Alexander Juneblad, Ayla, Fridlyst och Gonza Ra. Dessutom gör den hypade brittiska duon Frankie Stew & Harvey Gunn sitt första Sverige-gig!

Mästerbotten kommer till Stockholm – Random Bastards och Hoopdiggas presenterar nytt festivalkoncept på Kvarteret i Slakthusområdet 3 juni

Umeå-kollektivet Random Bastards och Hoopdiggas har med livekonceptet Mästerbotten redan hunnit arrangera flera slutsålda upplagor i Umeå. Nu tar man Mästerbotten till huvudstaden och denna gång i form av en minifestival med flera scener, dansgolv, marknad och mycket mer, den 3 juni på Kvarteret i Slakthusområdet.

Bakom kollektivet som arrangerar står bland annat artister som Cleo, Trainspotters, Alexander Juneblad och Fricky – akter som också kommer framträda på scen under kvällen.

Biljetterna släpps onsdag 29 mars kl 10.00.

För oss handlar Mästerbotten om familj, kollektiv, Norrland och independent kultur. Det är ett sätt för oss att samla våra krafter till något större än vi är som enskilda artister” – Cleo

Mästerbotten är namnet på det norrländska kollektivet Random Bastards och Hoopdiggas gemensamma livekoncept, som tagit många olika former under åren. Festen har i tre år ägt rum i Umeå, men gör nu sitt fjärde nedslag i Stockholm 3 juni på Kvarteret i Slakthusområdet. Det blir första gången som Mästerbotten slår upp portarna i huvudstaden.

Med slutsålda kvällar och oförglömliga konserter har Random Bastards och Hoopdiggas utvecklat sitt koncept från år till år, och nytt för denna gång är ett festivalupplägg med fyra scener och tre dansgolv, utspritt i och i anslutning till Hus 7 och Slaktkyrkans lokaler.

Mästerbotten Block Party blir en heldag där dörrarna slår upp redan kl 15.00 med merch-marknad, skate sessions och otrolig mat från BondenKocken på innergården. Därefter tar kvällen och natten vid med klubb, konserter och dansgolv. I artistuppställningen syns inga mindre än Fricky – som idag också är högaktuell med nya singeln “Nattbuss" – Cleo, Jelassi, Hoopdiggas Club, Trainspotters, Alexander Juneblad, Ayla, Josef Slunge, Fridlyst och Gonza Ra. Dessutom gör den hypade brittiska duon Frankie Stew & Harvey Gunn (UK) sitt första Sverige-framträdande denna kväll.

Mästerbotten är den årliga avslutningen på Random Bastards “Storspovsmånad” där kollektivet släpper musik, merch och filmer under månaderna då Storspoven anländer tillbaka till Västerbotten.

LINE-UP:
ALEXANDER JUNEBLAD
AYLA
CLEO
EKA SCRATCH
FRICKY
FRIDLYST
FRANKIE STEW & HARVEY GUNN (UK)
GONZA RA
HANK LOTION
HOOPDIGGAS CLUB
JELASSI
JOSEF SLUNGE
MAGNUS LARSSON
NILS ALBIN
NORTHERN TACTICS
SPINNERIET
TRAINSPOTTERS

Om Random Bastards:
Random Bastards startade 2002 i UÅ som ett lokalt kompisgäng med rötterna i skateboard, snowboard och hiphop, och har under 20 års tid växt fram till ett av Sveriges största och mest framgångsrika kreativa kollektiv samt oberoende skivbolag, med flerfaldiga guld- och platinaskivor, P3 Guld- och Grammisnomineringar/-vinster, andra utmärkelser & priser samt många år av slutsålda merch- och klädkollektioner som - precis som crewets klassiska stickers - syns världen över från basen i Norrland.

Musiklabeln är uppe i 200+ släpp (digitala samt fysiska) och med nya artister som Fridlyst och Josef Slunge som tillskott till den klassiska UÅ-lineupen med Cleo, Academics, Fricky, Gonza-Ra, Trainspotters m.fl. är det ständigt nya släpp på gång, inte minst under kollektivets egna högtid #STORSPOVSMÅNAD som för sjätte året i rad äger rum under april-maj, då hela Mästerbotten firar att flyttfågeln och landskapsdjuret återvänder hem.

@randombastards #RandomBastards

www.randombastards.com

Hoopdiggas:
Hoopdiggas är en grupp visionärer som samlats under samma tak för att gå bräschen för oberoende musik och mode på en arena där man ofta slåss mot feta plånböcker och storbolagsmuskler. De släpper musik för Broder John, Boko Yout och Nils Albin.

Om BondenKocken:
Bakom BondenKocken står bondsonen och kocken Anders Rydström tillsammans med Sophie Cook. De har tidigare drivit restaurangen ute på drömska Rosenhill men har sedan två år tillbaka satsat helhjärtat på sin egen foodtruck, catering, bröllop & events samt hantverksost och glass på mjölk från familjens egna bondgård på Lovö Prästgård. BondenKocken fokuserar på matlagning från grunden baserad på lokalproducerade råvaror från Mälaröarna och kommer under Mästerbotten servera mat hela dagen och kvällen inspirerad av smaker från Norrland.

Länkar:
Aftermovie 2019