Uppsala kammarkör och Erik Hellerstedt som support till Antony and The Johnsons på Dalhalla 2 juni.

Uppsala kammarkör är en blandand kör med dryga trettiotalet sångare i åldrarna 20 till 45 år. Sedan bildandet 1993 har Uppsala kammarkör gått från att vara en liten studentensemble till att bli ett etablerat namn inom Uppsalas musikliv. Förutom egna konserter vid de traditionella högtiderna deltar kören även i andra samanhang, både i Uppsala universitets regi och i mer allmänna former. Det som framför allt kännetecknar Uppsala kammarkör är nyfikenheten att upptäcka olika genrer ur ett vokalt perspektiv samt den breda repertoaren av både sakral och profan musik. De senaste åren har allt från fransk impressionism till östeuropeiska tongångar och jazz framförts. Kören sjunger ofta nyskriven musik och har regelbundet uruppföranden på konsertprogrammet. Uppsala kammarkör uppträder främst a cappella, men ger även konserter tillsammans med instrumentalensembler och solister. Kören spelade under hösten 2006 in skivan O magnum mysterium med verk av Arvo Pärt, Morten Lauridsen, Sergej Rachmaninov, Franz Biebl, Tomás Luis de Victoria, Henryk Mikołaj Górecki, Gustav Holst och Francis Poulenc. Skivan finns till försäljning i skivbutiker och på körens hemsida www.uppsalakammarkor.se. Där kan du även lyssna på smakprov! Erik Hellerstedt är född i Uppsala och utbildad i kördirigering och sångmetodik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har varit Uppsala kammarkörs konstnärlige ledare och dirigent sedan starten 1993. Erik har varit medlem i flera kända svenska körer, både som sångare och dirigent. Han är också verksam som solist, gästlärare, dirigent och körpedagog såväl i Sverige som utomlands. Vid Uppsala universitet undervisar han även som lärare i kammarmusik vid Institutionen för musikvetenskap. Med sitt stora musikaliska kunnande, sin ständigt närvarande humor och sitt inspirerande engagemang verkar han som en betydande kraft för körens utveckling och lustfyllda inställning till musik. Mer info om konserten: Luger Dalhalla Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: info@luger.se Hemsida: www.luger.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00