Luleå Energi erbjuder konstintresserade ungdomar ett kreativt sommarjobb.

Konst som sommarjobb

Under året har Luleå Energi jobbat för att minska klotter på företagets elanläggningar genom att uppföra olika typer av konstnärliga uttryck på nät- och fördelningsstationer runt om i stadsdelarna. Nästa steg i projektet blir att erbjuda konstintresserade ungdomar ett kreativt sommarjobb där fler elanläggningar ska få sig ett lyft.

Luleå Energi har 678 nätstationsbyggnader i Luleås elnät, och antalet ökar för varje år i takt med kommunens tillväxt och Luleå Energis investeringar i smarta och moderna elnätsanläggningar. Under året har Luleå Energi uppfört konstnärliga uttryck på några av dessa anläggningar för att minska klotter och bidra till ett positivt intryck bland de boende i deras närmiljö. Under sommaren ska ytterligare några anläggningar få sig ett lyft genom att konstintresserade ungdomar får måla upp egna motiv på anläggningarna.
- Vi söker ungdomar med ett brinnande intresse för konst och målning som vill ha ett kreativt sommarjobb. Tanken är att de ska få komma med egna idéer på vad som ska målas och sen tillsammans få måla upp dessa motiv på några stationer, säger Maria Näslund, Varumärkeskommunikatör på Luleå Energi och fortsätter:
- Brinner man för konst och målning så tror jag att det här är ett riktigt roligt sommarjobb.

Välkommen till Luleå Energi!

Luleå Energi erbjuder produkter och tjänster av god kvalitet till konkurrenskraftiga priser inom elnät, elhandel, fjärrvärme, bioenergi och bredband. Koncernen består av moderbolaget Luleå Energi AB, det helägda dotterbolaget Luleå Energi Elnät AB, det till 91% ägda dotterbolaget Bioenergi i Luleå AB, Lunet AB som ägs till 50 % och LuleKraft AB som ägs till 50 %. Luleå Energi ägs av Luleå Kommunföretag AB, har 200 anställda och omsätter drygt en miljard kronor årligen.

Luleå Energis vision är att vara en drivkraft för kund och samhälle. Vi arbetar mot den visionen genom ansvarsfulla och långsiktiga affärer för kund och samhällsnytta, och det har vi gjort så länge vi kan minnas. Idag kallar man det för hållbarhet, vi kallar det en självklarhet.

Luleå Energi
ENERGIGRÄNDEN 1