Enas Al-Nuaimi, Linn Wallo och Fredrik Udén.

Luleå Energi satsar på inkluderande kompetensförsörjning

Luleå Energi har börjat rekrytera smartare genom att gå med i Energiuppropet. Genom fler rekryteringskanaler knyter företaget till sig kompetens samtidigt som man bidrar till ökad integration.

Energiuppropet är arbetsgivarorganisationen Sobonas och branschens upprop om att rekrytera smartare. Genom att gå med i uppropet förbinder sig alla deltagande bolag att ta emot nyanlända praktikanter under året, något som ska bidra till att fler människor integreras i samhället samtidigt som medlemsföretagen säkrar framtida kompetensförsörjning.
- Luleå Energi är ett bra exempel på hur Sobonas verktyg för inkluderande kompetensförsörjning såsom handledarutbildning med språkmodul kan användas för att hitta nya vägar till framtidens medarbetare, säger Conny Larsson, projektledare Sobona.

Sedan Luleå Energi gick med i uppropet under slutet av 2017 har man tagit emot tre praktikanter kopplade till projektet. Med hjälp av olika verktyg för inkluderande kompetensförsörjning, bland annat handledarutbildningen med språkmodul, har man hittat fler vägar för att knyta till sig framtidens medarbetare, bland annat genom examensarbeten, traineetjänster och praktikplatser.
- Att arbeta med strategisk kompetensförsörjning är avgörande för att vi ska kunna fortsätta att vara ett affärsmässigt och samhällsnyttigt bolag även i framtiden. Genom att öppna dörrarna för alternativa rekryteringsvägar tar vi ansvar för en långsiktigt hållbar verksamhet, säger Katharina Frank, chef HR och Hållbarhet Luleå Energi.

Välkommen till Luleå Energi!

Luleå Energi erbjuder produkter och tjänster av god kvalitet till konkurrenskraftiga priser inom elnät, elhandel, fjärrvärme, bioenergi och bredband. Koncernen består av moderbolaget Luleå Energi AB, det helägda dotterbolaget Luleå Energi Elnät AB, det till 91% ägda dotterbolaget Bioenergi i Luleå AB, Lunet AB som ägs till 50 % och LuleKraft AB som ägs till 50 %. Luleå Energi ägs av Luleå Kommunföretag AB, har 200 anställda och omsätter drygt en miljard kronor årligen.

Luleå Energis vision är att vara en drivkraft för kund och samhälle. Vi arbetar mot den visionen genom ansvarsfulla och långsiktiga affärer för kund och samhällsnytta, och det har vi gjort så länge vi kan minnas. Idag kallar man det för hållbarhet, vi kallar det en självklarhet.

Luleå Energi
ENERGIGRÄNDEN 1