Bra skrivet - väl talat
Robinson Crusoe började inte skriva dagbok för att i första hand få utlopp för sina känslor även om de avspeglas i hans anteckningar. Nej, Robinson skrev ingenting i början av sin vistelse på ön (faktiskt haft alltför mycket att göra), utan först när han fått någorlunda grepp om sin tillvaro började han skriva för att systematisera sina erfarenheter och för att få distans till sin belägenhe