Efter några års uppehåll återinvigdes isbanan på Kallkällan

Under de senaste vintrarna har isbanan på Kallkällan i Luleå stått overksam. Nu blir det ändring på det. Lulebo har gjort förbättringar runt isbanan och iordningställt den på nytt. Lördag 12 januari invigdes den.

- Det är jättekul att vi åter kan erbjuda intresserade att använda isbanan. Den har varit efterfrågad och den tillför mycket i området, särskilt när det gäller utövandet av spontanidrott, säger Lulebos fastighetschef Carl-Axel Sundbom.

Tillsammans med Lulebo har den lokala hyresgästföreningen Lingonet varit drivande i frågan. Lingonets ordförande invigningstalade och Carl-Axel Sundbaum klippte bandet som symboliserade isbanas öppnande. Därefter visade Luleå Hockeys flicklag upp övningar och Luleå Allmänna Konståkningsförening bjöd på en uppskattad uppvisning. Under invigningen bjöds det på varmkorv, kaffe, saft och godisregn.

Lulebo har anlitat Luleå kommuns fritidsförvaltning för skötsel, snöskottning och spolning.

- Vi hoppas och tror att isbanan blir väl använd. Det här är ett bra exempel på hur vi som hyresvärd kan medverka till att skapa trivsel och ge möjlighet till meningsfulla fritidsaktiviteter i ett bostadsområde, konstaterar Carl-Axel Sundbaum.

• Norrbotten

Carl-Axel Sundbaum