Lulebo informerar hyresgäster om Coronasmitta på Bergnäsets trygghetsboende

Coronaviruset har nu funnits på allas dagordning i minst 4 månader. Långt ifrån alla har drabbats men vid det här laget har många Lulebor redan varit smittade och blivit friska. Många har haft möjlighet att kurera sig själva i sina egna hem medan andra har fått den hjälp de behövt av sjukvården för att besegra viruset.

Vid det här laget har smittan alltså sannolikt redan funnits i många av Lulebos fastigheter och lägenheter. Våra hyresgäster har hanterat hela Coronasituationen på ett berömvärt sätt; de följer alla rekommendationer och de har varit otroligt ansvarsfulla och omtänksamma mot sina grannar. Lulebo har vidtagit en del egna åtgärder för att förhindra smittspridning men bolaget har inte behövt ingripa eller upprepa myndigheternas rekommendationer ute i bostadsområdena. Förrän idag.

Lulebo har idag fått information om att en hyresgäst på Bergnäsets trygghetsboende har testats och bekräftats vara smittad av Coronaviruset. Vi kan inte veta om det är sant och vi kan inte berätta vem det handlar om men eftersom alla hyresgäster i den aktuella fastigheten på grund av sin ålder befinner sig i en riskgrupp har vi valt att idag gå ut med information till alla hyresgäster på trygghetsboendet där vi uppmanar dem att vara extremt försiktiga. Se bifogad fil, Affisch A4 – Coronasmitta.

Vid frågor, välkommen att kontakta Eva Holmberg, 0920-23 67 49 eller eva.holmberg@lulebo.se

Eva Holmberg
Marknads- och kommunikationschef
Lulebo AB

Information om trygghetsboenden:

Vanliga lägenheter för aktiva och självständiga personer som fyllt 65 år

Trygghetsboenden är en relativt ny boendeform som skapats för att göra det möjligt för människor att bo hemma så länge som möjligt. Ett trygghetsboende är inget vård- eller serviceboende utan ett kategoriboende som erbjuder:

• hög boendekvalitet med viss anpassning till olika fysiska och sociala behov
  • närhet till service, vård och allmänna kommunikationer
  • social gemenskap och trygghet

för människor som fyllt 65 år, som fortfarande är aktiva och självständiga men som inte längre vill klippa gräs och skotta snö och som kanske känner sig ensamma eller otrygga i sitt tidigare boende. Alla hyresgäster i trygghetsboendet bor i sina egna, helt vanliga lägenheter och sköter själva sitt hushåll och sina dagliga aktiviteter. Om vårdinsatser av olika slag behövs så är det kommunens hemtjänst som står för detta, precis som vanligt.

• Corona

• Luleå

Lulebo AB är alla Luleåbors eget bostadsföretag. Vi finns till för alla; oavsett ursprung, ålder eller inkomst, och vi arbetar för att tillhandahålla bra bostäder i de flesta delar av Luleå, där medborgarna vill bo. Vi har idag ca 7 400 hyreslägenheter, varav drygt 1 000 är studentbostäder och drygt 300 finns i våra fem trygghetsboenden. Vi har också 125 kommersiella lokaler i vårt fastighetsbestånd. Bolaget är kommunägt och ingår i Luleå Kommunföretag AB. Verksamheten utförs av ca 50 medarbetare inom många olika yrkeskategorier. Läs mer om oss på www.lulebo.se.

Thommy Johansson

Presskontakt Informationssamordnare Press, PR, media 070-606 67 86