Lulebo samarbetar med Huskurage för att stävja våld i hemmet

Våld i nära relationer är ett stort samhällsproblem och det är oftast i hemmet det sker. Som ett steg mot ökad trygghet och säkerhet för hyresgästerna har Lulebo inlett ett samarbete med Polisen, Luleå kommun och organisationen Huskurage.

- När något sker i husets utrymmen kan det vara livsavgörande att någon så snart som möjligt ringer på, eller på annat sätt, uppmärksammar och agerar. Det kan få våldet att avledas eller upphöra, konstaterar Carina Wuopio, Hållbarhetsansvarig hos Lulebo.

Den ideella föreningen Huskurage skapades 2014 ur idén om att förhindra våld i nära relation. Initiativtagare är Peter Svensson och Nina Rung som arbetat med familjevåld och våldsprevention i flera år. Föreningens mål är att förebygga och förhindra våld i nära relation genom att ge grannar verktyg att agera.

- Lulebo ska vara ett bostadsbolag som tar ansvar, agerar och tillsammans med hyresgästerna hjälper varandra. Att vi tillsammans med hyresgästerna skapar en kultur som präglas av att alla kan och vill agera vid misstanke om våld i hemmet. Det är viktigt för oss och kan göra stor skillnad för en person som utsätts för våld, säger Carina Wuopio.

Våld i nära relation klassas som ett globalt folkhälsoproblem. Undersökningar visar att de allra flesta som utsätts för våld i nära relation inte anmäler förövaren. Många lever därför med våld varje dag. Tillsammans kan grannar och medmänniskor göra skillnad för utsatta. Det kan hjälpa barn till ett bättre liv och våld som pågår mitt bland oss kan stoppas.

- Känner du allvarlig oro för att ett barn far illa, kontakta Socialförvaltningen och gör en orosanmälan. Huskurage handlar om att vi agerar för ett tryggare boende och ett samhälle för alla, avslutar Carina Wuopio.

Huskurage innebär att man vid oro för våld:

• ringer polisen (kontakta alltid polisen i första hand vid situationer som upplevs akuta eller hotfulla).
  • ringer på hos grannen för att höra efter hur allt är, vid behov tar hjälp av annan granne, bovärd eller hyresvärd för stöd och hjälp.

• Polisiära frågor

• Gävleborg