Pressmeddelande från Lulebo

Den 22 april 2020 bjöd Lulebo in pressen till en informationsträff gällande en intern utredning om ekonomiska oegentligheter inom Lulebo. Vid detta tillfälle kunde Lulebos VD och styrelseordförande bekräfta att ekonomiska oegentligheter hade förekommit, att dessa hade medfört allvarlig ekonomisk skada för bolaget och att en formell polisanmälan mot en medarbetare som med omedelbar verkan hade lämnat bolaget också hade lämnats in. Den 30 april 2020 häktades den tidigare anställda personen misstänkt för flera fall av grov trolöshet mot huvudman. Ytterligare en person, som under en tid varit leverantör till Lulebo och som även både anställdes och avskedades av bolaget under april 2020, häktades en kort tid senare.

Polis- och åklagarmyndigheterna i Norrbotten har sedan våren 2020 drivit en omfattande förundersökning av den misstänkta ekonomiska brottsligheten mot det kommunägda, allmännyttiga bostadsföretaget Lulebo. Förundersökningen har i första hand handlat om två tidigare Lulebo-anställda personer, men ytterligare personer verksamma inom ett antal externa leverantörsföretag har också varit föremål för granskning.

Under måndag och tisdag denna vecka inledde polisen nästa fas i utredningen i och med anhållandet av ett antal personer misstänkta för grov trolöshet mot huvudman alternativt medhjälp till grov trolöshet mot huvudman eller grovt bedrägeri.

Med anledning av detta håller Lulebo idag en ny informationsträff för att berätta att bolaget, precis som tidigare, kommer att fortsätta göra allt för att bistå utredningen och rättsprocessen men ingenting som äventyrar den.

Vi kommer inte att berätta om eller svara på frågor som rör fallet eller polis- och åklagarmyndigheternas arbete, men vi vill gärna göra det möjligt för våra hyresgäster och för allmänheten att förstå vad vi på Lulebo har gjort och hur vi har arbetat under det gångna året för att uppnå tre viktiga mål:

1. Att den pågående brottsutredningen ska leda till fällande domar och skadereglering för Lulebo.
  2. Att proaktivt granska och förbättra olika processer, rutiner och verktyg för att förhindra att någonting liknande skulle kunna ske igen.
  3. Att se till att den ordinarie verksamheten fungerar så att vi uppfyller vårt uppdrag från ägaren, att vi sköter om och vidareutvecklar vårt fastighetsbestånd och att våra hyresgäster får det boende och den service vi har lovat dem.

Under de dryga 10 månader som gått sedan den förra pressträffen har Lulebo haft ett omfattande och nära samarbete med myndigheternas utredare.

Ett begränsat antal medarbetare har under perioden ägnat en stor del av sin arbetstid till att leta, sammanställa och leverera de underlag som förundersökningen har frågat efter. Många medarbetare har också blivit intervjuade av polisen under utredningens gång.

- Vi på Lulebo har varit helt öppna mot polis och åklagare under förundersökningen. Vi har svarat på allt och visat upp allt; fakturor, fakturaunderlag, projektbudgetar och projektrapporter. Vi har också utfört fältstudier för leveranskontroll och letat efter bevis för att arbeten som fakturerats verkligen har blivit utförda. Ingen ska behöva ifrågasätta Lulebos vilja att gå till botten med allt för att de ansvariga ska kunna ställas till svars och helst även fällas. Vi hoppas förstås också att någon del av den ekonomiska skada som Lulebo har lidit ska kunna ersättas, förklarar Erik Öhrling.

Lulebo har också arbetat för att säkerställa att ingenting liknande skulle kunna hända igen.

Den systeminställning som gjorde det möjligt för den tidigare anställde att själv både sakgranska, kontera och attestera inkommande leverantörsfakturor korrigerades redan innan de ekonomiska oegentligheterna upptäcktes genom att den tekniska funktionen dubbelattest infördes i enlighet med den fyraögonsprincip som råder inom Luleå kommuns och kommunbolagens verksamheter.

Under året som gått har Lulebo också gått igenom hela projektportföljen, stängt projekt som inte var aktuella och städat upp för att skapa god överblick över pågående och kommande projekt. Organisationen har också utvecklat och påbörjat implementeringen av en ny, effektiv projektprocess som ska säkerställa att de arbeten som projekterats, godkänts och beställts också blir utförda på tänkt sätt, i rätt tid och med rätt kvalitet.

- Vi har haft och fortsätter ha fullt fokus på våra projekt och det nya arbetssättet ska helt enkelt möjliggöra total genomlysning och kontroll både före, under och efter projektets färdigställande, sammanfattar Erik Öhrling.

Parallellt med förundersökningens gång har Lulebo bedrivit den ordinarie verksamheten i fastighetsbeståndet.

- Vi har inte bara hanterat Corona, ett stort förändringsarbete gällande projektprocessen och en omfattande polisutredning med allt vad det innebär. Vi har också haft full verksamhet i fastighetsbeståndet, precis som vanligt, berättar Erik Öhrling som, trots allt, känner sig trygg inför framtiden:

- Visst har bolaget tappat tid i utvecklingsarbetet och Lulebos underhållsskuld finns förstås kvar. Nu när den del av brottsutredningen som Lulebo har medverkat mest i går mot sitt slut ser vi verkligen fram emot att få fokusera på utveckling. Lulebo ska enligt planen genomföra underhållsarbeten för motsvarande 3 miljarder kronor under perioden 2020-2039. Vi har tappat ett år, men vi har 19 år kvar.

Det har varit ett oerhört tufft år för alla på Lulebo.

- När det otänkbara händer påverkas hela organisationen och effekterna är inte bara ekonomiska. Vi är hela tiden medvetna om att det som har inträffat och den slutpunkt vi rör oss mot inte kan beskrivas som någonting annat än personliga tragedier för alla inblandade. Det är verkligen mycket tuffare än man kan förstå, säger Öhrling och Lulebos styrelseordförande Kent Ögren instämmer:
- Jag är otroligt stolt över mina medarbetare! Trots de minst sagt svåra förutsättningarna har de gjort ett jättebra jobb under året! De har också visat en enorm lojalitet, både mot förundersökningen och sekretessen och mot Lulebo och våra hyresgäster.

För mer information, kontakta Erik Öhrling, VD för Lulebo AB via: telefon 0920-23 67 47 eller e-post: erik.ohrling@lulebo.se

• Boendefrågor

• Norrbotten

Lulebo AB är alla Luleåbors eget bostadsföretag. Vi finns till för alla; oavsett ursprung, ålder eller inkomst, och vi arbetar för att tillhandahålla bra bostäder i de flesta delar av Luleå, där medborgarna vill bo. Vi har idag ca 7 500 hyreslägenheter, varav drygt 1 000 är studentbostäder och drygt 300 finns i våra fem trygghetsboenden. Vi har också 125 kommersiella lokaler i vårt fastighetsbestånd. Bolaget är kommunägt och ingår i Luleå Kommunföretag AB. Verksamheten utförs av ca 50 medarbetare inom många olika yrkeskategorier. Läs mer om oss på www.lulebo.se.